Klimmen in het hoge noorden! - Reisverslag uit Lào Cai, Vietnam van Felix en Gusta - WaarBenJij.nu Klimmen in het hoge noorden! - Reisverslag uit Lào Cai, Vietnam van Felix en Gusta - WaarBenJij.nu

Klimmen in het hoge noorden!

Door: Gusta

Blijf op de hoogte en volg Felix en Gusta

22 Februari 2016 | Vietnam, Lào Cai

19 feb. Felix is jarig! Hiep hiep hoera!! Hanoi-Vietri, 77 km
Vandaag verlaten we Hanoi en stappen we weer op de fiets. Onderweg moeten we verschillende malen stoppen voor felicitatietelefoontjes. Het voelt wel echt jarig!
We fietsen langs uitgestrekte rijstvelden waar hard wordt gewerkt om al jonge rijstplantjes uit te planten. Met de hand wordt alles uitgezet...Als we even stoppen worden we al gauw aangesproken door nieuwsgierige mensen. Niet gehinderd door enige "vreemdetalenkennis" steken ze een heel verhaal af. Inmiddels heb ik mijn woordje klaar en weet antwoord te geven op de bekende vragen zoals: waar ga je naar toe? Waar kom je vandaan? En wat kost de fiets?
Maar eerst een stop om verjaarskoffie te drinken...dat valt niet mee en uiteindelijk belanden we bij een eettentje aan de kant van een drukke weg waar de ontbijtresten de vloer uitbundig versieren. Maar de koffie wordt uiterst zorgvuldig klaar gemaakt en we worden door de eigenaresse en haar zoontje hartelijk uitgezwaaid. Soms moet je even door de bepaalde zaken heen kijken. Vietri is een van de kaart gevallen stadje en de hotels zien er idem dito uit. Tja, het is niet alle dagen feest.... Alhoewel vandaag natuurlijk wel!!!
20 feb. Vietri-Yen Binh, 88 km. Na een rumoerige nacht in Hotel Baggerstein maken we ons klaar voor de volgende etappe. We ontbijten met Zwitserse muesli en bruin brood !! gekocht bij een grote supermarkt, dat dan weer wel. Dat hebben we ook wel nodig want vandaag begint het echte werk! Klimmen!!
Het landschap wordt landelijk en heuvelachtig, de wegen rustiger. Er wordt hier veel thee verbouwd. Aan het einde van de middag komen we aan in Bao Yen. Het hotel van onze "keuze" heeft duidelijk betere tijden gekend... De bazin wijst trots naar de foto's aan de muur toen het hotel nog in vol bedrijf was en er soms werd gedanst tot in de vroege uurtjes...Ook hier worden we zorgzaam bejegend. Voor de enige gasten wordt er een uitgebreide maaltijd gekookt. We krijgen 3 extra dekens voor de (koude) nacht. En er is gelukkig warm water! Slapen gaat hier vast goed lukken na de vorige nacht....
21feb. Yen Binh-Bao Yen, 91 km
Na een betere nacht dan de vorige nemen we afscheid van onze gastvrouw en gaan op pad. Vandaag een prachtige tocht. De weg meandert zich door de heuvels van de provincie Bao Yen. Op en af komen we door dorpjes die steeds verder af liggen van de bewoonde wereld. Veel huizen van hout met palmbladeren daken. Soms zien we vrouwen in de traditionele kleding van de bergbewoners. Langs de kant van de weg zien we veel "houtschillen" die liggen te drogen. We hebben even staan kijken bij een werkplaats waar de boomstammen worden geschild. De houtschillen worden samengeperst tot ze een grootte hebben van 50x70 cm en dan worden ze te drogen gelegd. Hier komt waarschijnlijk al onze fineer vandaan! Na een paar stevige kuitenbijters van 10% komen we aan op onze bestemming. Weer een "4 sterrenhotel" waar de electriciteitsdraadjes vrolijk los in douche wapperen tot ze op een goeie dag een daverende ontlading geven... Schimmelige plekken op plafond en een kast die je liever niet open doet.
Het kost weer heel wat moeite om onze paspoorten in eigen beheer te houden. De beheerster probeert in het Vietnamees uit te leggen dat dat niet kan. We houden ons van de domme ( what else?) en uiteindelijk pakken we de paspoorten nadat we betaald heb gewoon mee. Ze sputtert nog wat tegen maar geeft zich dan toch maar gewonnen.
22 feb Bao Yen- Lao Cai, 75 km
Onze laatste etappe voor de Chinese grens! De eerste 30 km zijn pittig!! Maar daarna worden de klimmetjes korter en milder. Net zoals gisteren komt er af een toe een dun zonnetje door het grijze wolkendek. Maar de temperatuur wordt aangenamer, ca18 graden en op een gegeven moment gaat zelfs de lange broek uit! (de lokale bevolking loopt nog winterjas). Om twee uur zijn we op plek van bestemming, een lekker westers hotel waar we op de 12e verdieping een prachtig uitzicht hebben over het stadje. Een beetje luxe is heerlijk op zijn tijd!! De komende dagen blijven de fietsen op stal. We gaan de bergen in om te wandelen en traditionele bergvolkeren te ontmoeten. Maar eerst lekker eten, slapen en bijkomen....

• 22 Februari 2016 - 14:46

Mia :

Ik ben benieuwd naar de foto,s van de bergvolkeren.

• 22 Februari 2016 - 14:50

Jeanette Wierenga:

Ha! Nog van harte gefeliciteerd Felix, dikke kus, jij ook Gusta!
    Het blijft genieten..jullie reisverslagen!
    Hier nu voorjaarsvakantie...heel Driebergen is weer skiën!
    Heel veel plezier met wandelen in de bergen!!!
    Kussssss!

• 22 Februari 2016 - 16:08

Astrid En Paul:

beetje laat maar in ieder geval van harte gefeliciteerd met je verjaardag Felix. En natuurlijk jij ook Gusta.

mooie berichten van jullie,genieten vollop...

ik lees het altijd ff voor bij moeder,,vind ze echt fijn..

groetjes en dikke kus en relax nog ff van jullie reis...xx

• 22 Februari 2016 - 17:19

Rens En Aly:

Hoi stoere fietsers,

Wat weer een mooie reisverhalen! Het was vast even wennen toen de jassen weer aanmoesten daar in de bergen.
    Wat heerlijk al dat lekkere fruit zo vers van het land.dat is genieten!
    Nog veel reisplezier gewenst,
    Kus van ons beiden.

• 22 Februari 2016 - 22:13

Trix:

Hoi Gusta en Felix,
    Wat heerlijk om jullie mooie reisverhalen te lezen met de prachtige foto's erbij. Petje af voor jullie fietsprestaties. Ook aan het filmen Gusta? Geniet van de komende wandeldagen! Ik ben benieuwd naar jullie ontmoetingen in de bergen.
    Groetjes van Trix

• 23 Februari 2016 - 15:43

Patrick:

Hoi pap en Gusta,

Ik ben ben weer bij je moeder (voor mij oma:) om weer de verslagen aan haar voor te lezen en de foto's te laten zien, ze vindt het hartstikke leuk. Wat een mooie foto's.
    Jullie zijn dan de laatste maand in china, leuk.
    Veel plezier groetjes moeder en Patrick.

• 29 Februari 2016 - 23:39

Josje & Jan Willem:

Hotel Baggerstein.... mmm dat klinkt niet zo aantrekkelijk haha. Tsja hotels in het verre buitenland laten nog wel eens te wensen over. Elektriciteitsdraden bij de douche, schimmige hoekjes en diertjes te over... Vaak de normaalste zaak van de wereld in niet-westerse landen. Blij dat jullie niet geëlektrocuteerd zijn! En wat zal het eigen bed bij thuiskomst heerlijk slapen.

Jullie hebben flinke klimtochten gemaakt. Dapper! Vast beloond met wederom prachtige natuur en uitzichten. De gekochte jassen komen ook hier nog van pas. Jullie lijken wel een beetje op zo'n mooi 'ANWB-stel' :)

De vele rijstvelden herinner ik mij ook nog wel uit Thailand en China. Het is mooi om te zien dat er altijd wel bedrijvigheid is op deze velden. Schrijven jullie nu dat jullie al een aardig woordje Vietnamees kunnen verstaan en praten? Of spreken jullie de Engelse taal met de locals? En wat is dat met de paspoorten? Is het normaal om die gedurende het verblijf in het hotel af te geven bij de receptie? Risicootje.... gelukkig zijn jullie slim genoeg.

Wij gaan nog even Googlen op Lao Cai. We verbazen ons er namelijk over dat er midden in bergachtig gebied opeens een westerse hoteltoren staat. Even uitsnuffelen hoe dat zit.

XXX en dikke zoenen van ons beide.