Bac Ha, een levend schilderij! - Reisverslag uit Bắc Hà, Vietnam van Felix en Gusta - WaarBenJij.nu Bac Ha, een levend schilderij! - Reisverslag uit Bắc Hà, Vietnam van Felix en Gusta - WaarBenJij.nu

Bac Ha, een levend schilderij!

Door: Gusta

Blijf op de hoogte en volg Felix en Gusta

28 Februari 2016 | Vietnam, Bắc Hà

26 feb. We laten Sapa achter ons. De bus slingert zich weer een weg naar beneden. De mist is redelijk opgetrokken en gelukkig zien we meer van het mooie landschap dan de heenweg. Onderweg zien we verschillende uitgebeende koeien liggen, zelfs een complete kop, lekker voor in de noodlesoep vanavond! Terug in Lao Cai proberen we achter de bustijden te komen voor Bac Ha, ons reisdoel voor de volgende dag. Dat is een uitdaging..., iedereen lijkt het een beetje te weten en probeert er vervolgens wat aan te verdienen. Uiteindelijk ploffen we voor een kopje thee op een terrasje. Als Felix een busje aanhoudt kunnen we voor een vorstelijk bedrag mee.... De mevrouw van de thee ziet het allemaal aan en laat ons weten dat de bus van "hier" vertrekt voor een bedrag wat beter past bij de Vietnamese lokale vervoersnormen. Als we achter de tijden proberen te komen zijn die ook weer flexibel maar in haar hebben we nog het meeste vertrouwen.

27 feb naar Bac Ha.
Het is gelukt om een busje naar onze bestemming te bemachtigen! Anderhalf later stappen we uit in Bac Ha waar de volgende dag een grote markt wordt gehouden. Bac Ha ligt op 700 m hoogte en door de week is het een slaperig dorpje. Op zondag wordt het dorpje wakker....Voor veel bergstammen is dit de marktdag en uit de hele regio komen mensen hier naar toe om inkopen te doen of spullen te verkopen. Prachtig voor ons om te zien! Vandaag maken we een mooie wandeling rondom het dorpje. Het is een prachtige lentedag en we voelen sinds langs weer de zon! Heerlijk!! Overal hangen kleren te drogen, ook veel kleurige rokken. Morgen is het marktdag en dan kom je goed voor de dag! We zijn benieuwd!!

28 feb de markt!
Na een best wel lange nacht in een gribushotel staan we veel te vroeg op de markt om de grote toeristenstroom voor te zijn. Dan maar eerst ontbijten....een uurtje later stappen we een levend schilderij binnen... Wat een kleuren, wat een prachtige mensen! Er wordt van alles verhandeld van kleding en groenten tot kippen, honden, koeien en gillende varkens. Het is een feest om naar te kijken! De kleurige kleding, de ontmoetingen en onderhandelingen tussen de mensen. Het lijkt wel feest zo mooi hebben de vrouwen en meisjes zich gekleed!
Als om 12 uur de grote stroom toeristen arriveert nemen wij afscheid van Bac Ha. Maar eerst een foto van Felix met twee bevallige dames aan zijn zijde....Maar hoe regelen we dat?? Met hulp van de buschauffeur! Die snapt gauw wat wij bedoelen en trekt de dames aan de arm mee naar de "fotoshoot". De dames nemen hun hoofddoek gauw af en gaan onder veel hilariteit van de omstanders met die grote baardige buitenlander op de foto. Maar nu is het toch echt tijd om te vertrekken. De bus rijdt nog een rondje en iedereen en alles mag mee...De bus raakt behoorlijk volgepakt met mensen, zakken rijst, meel, rugzakken, marktboodschappen en een verdwaalde kip. De stemming zit er nu goed in bij de buschauffeur. En er kan altijd nog meer bij....Op een gegeven moment is het enige portier zo gebarricadeerd met mensen en handelswaar dat de passagiers via het raampje de bus in of uit moeten klimmen.... Maar de sfeer is opperbest ook als de bus zuchtend en steunend alle bochten naar beneden moet nemen....en gelukkig geen wagenzieke passagiers...
Na dit avontuur staan we weer in het grensplaatsje Lao Cai. Morgen weer op de fiets en naar China!

• 28 Februari 2016 - 10:01

Gusta:

Beste lezers, het kan even duren voor het ons lukt om alle prachtige foto's te plaatsen die we in Bac Ha hebben gemaakt. Hopelijk lukt dat nog vandaag en anders op een plek met een betere internetverbinding....

• 28 Februari 2016 - 10:37

Elis:

Geweldig weer! Wat een reis....wat een mensen....wat een ervaringen.

• 28 Februari 2016 - 10:53

Saskia:

Lieve Gusta en Felix,

Wat fantastisch om regelmatig iets van jullie te lezen en de foto's te zien!
    Groet Saskai

• 28 Februari 2016 - 11:52

Mia:

Wauw !! De foto's komen goed door.
    Jullie zitten wellicht weer op de fiets.
    groet
    Mia

• 28 Februari 2016 - 12:30

Annie:

Eén van de hoogtepunten van jullie onvergetelijke reis?
    Leuk dat contact leggen met de lokale bevolking zo goed lukt!
    Wat een schitterende foto's.

groetjes,
    Annie

• 28 Februari 2016 - 17:49

Karin:

Wat een prachtige kleurrijke foto's en wat een mooi avontuur beleven jullie. Gr. Vanuit 3bergen

• 01 Maart 2016 - 00:10

Josje & Jan Willem:

Wat een kleurrijke mensen, markt en foto's. Heel erg mooi om te zien!
    De lokale mannen en vrouwen op jullie foto's vertonen wel enkele uiterlijke kenmerken van de Mongoolse bevolking. Zijn ze verwant aan elkaar?
    Heerlijk hoor zo'n rit met de chickenbus. Gezellig tegen elkaar aangeplakt, kippenkonten op het hoofd en bedwelmd door geurige koopwaar met goede snelheid bergje af..... Toch fijn dat locals bekend zijn met deze vorm van vervoer, en elkaars aankopen dusdanig waarderen door er niet overheen te kotsen in de zevenenzestigste haarspeldbocht. Al met al weer een hele ervaring.

Op naar China! We zijn benieuwd naar jullie volgende verslag en foto's.

Veel liefs en dikke zoenen van Josje & Jan Willem