Van zuid naar noord met de trein - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Felix en Gusta - WaarBenJij.nu Van zuid naar noord met de trein - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Felix en Gusta - WaarBenJij.nu

Van zuid naar noord met de trein

Door: Gusta

Blijf op de hoogte en volg Felix en Gusta

16 Februari 2016 | Vietnam, Hanoi

15 feb
Traag boemelt de trein zich slingerend een weg door de bergen. Soms staan we met een schok stil, wachten een tegenligger of rangeren van het spoor. Af en toe hebben we uitzicht op zee en verlaten stille stranden. We hebben voorlopig een 4 persoonscoupe voor onszelf. Wel zo rustig na de rumoerige treinreis op 11 februari van Ho Chi Ming City naar Da Nang( ca. 900 km en 21 uur treinen...)

10 feb was onze laatste dag in Saigon en de stad begon weer beetje in haar gewone doen te komen na alle festiviteiten van de Tetviering ( nieuwjaar). We hebben het museum voor moderne kunst bekeken en wat door de stad geslenterd. De volgende dag om 08.00 vertrokken we met de trein naar Da Nang om een paar dagen in Hoi An door te brengen. Onze 4- persoonsslaapcoupe deelden we met een Vietnamees gezinnetje met 2 jonge kinderen. Heel wat uurtjes op een beperkt aantal vierkante meters... En je deelt veel met elkaar... Toen de baby onrustig was en veel huilde hebben we heel wat Vietnamese slaapliedjes voorbij horen komen. Maar mams kon ook een behoorlijke klap met de zuigfles op tafel geven als het gejengel weer begon... Om 5 uur 's ochtends werden de dekens ruw van ons afgetrokken door de conductrice - of we maar op wilden staan-bestemming bereikt! Slaapdronken stapten we in een taxi die ons naar onze oase in Hoi An bracht. Om 6 uur 's ochtends werden we daar allerhartelijkst ontvangen en mochten even uitdutten op een kamer van het personeel. Een bed, kussen, schone lakens, stilte alom. Ik heb prompt nog 4 uur geslapen.
's Middags hebben we onze fietsen van het station in Da Nang gehaald. Wel even spannend of dat allemaal goed zou gaan want die moesten per cargo trein vervoerd worden, gelukkig zonder problemen. Onderweg de Marble Mountains beklommen. Leuke tempeltjes, pagodes en mooie uitzichten.

13 feb Hoi An ligt in een landelijk gebied met veel rijstvelden en bruggetjes. Ons verblijf ligt iets buiten het oude stadje. Hoi An was in vroeger eeuwen een belangrijke haven- en handelsstad. Veel van de oude gemeenschaps- koopmanshuizen zijn goed bewaard gebleven. Het is een gezellig en liefelijk stadje, versierd met lichtjes en lampionnen in allerlei kleuren. Er is ook veel locale kunst en cultuur ( en heel veel Chinese toeristen) maar absoluut moeite waard!

14 feb de Hai Van pas. Tja we hadden ' m natuurlijk moeten fietsen (596 m) maar we hadden goede overwegingen om dat niet te doen... Een lift naar de top is natuurlijk wel erg aanlokkelijk. Lekker naar beneden zoeven en van de mooie uitzichten genieten is nog beter! Aan de prachtige, lege kilometerslange stranden van Lang Co verse garnalen gegeten. Althans die suggestie werd gewekt... Toen we het strandtentje verlieten zwommen er weer net zoveel garnalen in de teil als toen we aankwamen. Inspector Felix vond dit toch ietwat verdacht. Temeer toen de serveerster na onze bestelling een grote vrieskist indook... Ik houd het bij de suggestie....
' s Avonds in het oude stadje kwamen we per toeval terecht in een oud cultuurhuis. Aangetrokken door de klanken van de salsamuziek moesten de voetjes even van de vloer! Heerlijk gedanst in een internationaal gezelschap van Zweden, Vietnamezen en Canadezen. Over bruggetjes versierd met lampionnetjes weer naar de "Green boutique villa" gefietst. Onze dag was helemaal goed!

15 feb En nu weer in de trein die ons naar Hanoi zal brengen ( ca 750 km en weer 21 uur boemelen...)

• 16 Februari 2016 - 16:30

Ellis:

Hoi lieden,
    Wat een heerlijke reis hebben jullie toch. Op 14 februari de voetjes even van de vloer! Heerlijk gedanst en dan weer over bruggetjes versierd met lampionnetjes. Fantastisch klinkt dat alles. Gelukkig begint het hier ook te lenteren. Zon en heerlijk frisse nachtvorst. Jullie zijn alweer in Hanoi, ik kijk uit naar de nieuwe avon turen.

• 16 Februari 2016 - 17:14

Rens En Aly:

Nou, wat weer een belevenissen!dat maak je toch maar 1 keer in je leven mee ,.al die mooie uitzichten vanuit de trein en vanaf de fiets! en nu weer 21 uur in een boemel, wel heftig ,ja daar moet je jong voor zijn !dat doe je over 20 jaar niet meer.heerlijk dat weertje bij jullie. Hier gaat het opnieuw winteren,vannacht min 10.brrrrr.
    Nog veel fietsplezier
    Kus van pap en mam Rens en Aly

• 16 Februari 2016 - 17:24

Rens En Aly:

Hoi gusta e Felix,waar blijven de foto's?

• 16 Februari 2016 - 17:53

Annie:

Sneeuwklokjes en narcissen in de tuin! Genieten van het fietsen in de voorjaarszon. Minder spectaculair en avontuurlijk dan jullie belevenissen maar ook heerlijk. Jullie moeten wel een super conditie opgebouwd hebben intussen. En wat een onverwachte romantiek op Valentijnsdag. Op naar de 2500 km?

• 18 Februari 2016 - 11:08

Felix En Gusta:

Beste allemaal,
    Inmiddels zijn de foto's geplaatst die horen bij het verslag "Van Zuid naar Noord met de trein".
    Groetjes uit Hanoi.

• 29 Februari 2016 - 23:07

Josje & Jan Willem:

Wat een toeval en wat ontzettend romantisch dat jullie op Valentijnsdag hebben kunnen dansen in het cultuurhuis. Leuk om te horen dat mensen zich met elkaar, zelfs in het verre Vietnam, weten te binden met salsamuziek. Wie had nu gedacht dat zelfs in Vietnam deze dans en muziek bekend is.
    Heel erg leuk! Ook weer prachtige foto's! Jullie hebben inmiddels al heel wat kilometers gefietst. Het lijkt wel alsof de laatste oer-gezonde en Hollandse pondjes langzamerhand verdwijnen. Felix z'n gezicht ziet er een stuk smaller uit op de foto in de treincabine. Van de Vietnamese keuken wordt je natuurlijk ook niet dik. Vast veel groente en vis in de wok, mmm.

Geniet van het vervolg van de reis en wees voorzichtig.

Liefs en dikke zoenen uit Utrecht.