Phnom Penh- stad van uitersten - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Felix en Gusta - WaarBenJij.nu Phnom Penh- stad van uitersten - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Felix en Gusta - WaarBenJij.nu

Phnom Penh- stad van uitersten

Door: Gusta

Blijf op de hoogte en volg Felix en Gusta

16 Januari 2016 | Cambodja, Phnom-Penh

13 jan. Een lange fietsdag naar Kompong Chang dus weer vroeg uit de veren en voor dag en dauw op de fiets. 95 km moet er vandaag worden weggetrapt. Om half 10 zit de helft erop! Daarna wordt het warmer, nemen we vaker pauze en voordat we een geschikte slaapplek hebben staat de teller alweer op 108 km! sommige hotels zijn plots van naam veranderd, gesloten, net vol of gewoon zo muf en vies dat je die extra kilometers er graag voor over hebt.
14 jan. Op weg naar Phnom Penh gaat het fietsen ook weer gezwind. Na 60 km veranderd de weg echter in een grote rode stoffige vlakte.... Wegwerkzaamheden en (bijna) alles voor zover wij kunnen zien gaat met de hand. 20 km fietsen we door een grote rode wolk en op gravelroad. Dan ineens is de weg dusdanig vernauwd dat er ineens een file ontstaat en sta je tussen de ronkende vrachtwagens en slalommende scooters. But we made it en om 13.00 komen we aan in Phnom Penh.We zien eruit als echte wereldreizigers die maanden geen water hebben gezien!
15 jan vandaag per fiets Phnom Penh verkend: hectisch verkeer, opstoppingen but always go with the flow en dat betekent gewoon oversteken en gaan....Phnom Penh: mooie koloniale huizenen gebouwen en lijmsnuivertjes. Echte cappuccino koffie en hele gezinnen die op straat leven. Het prachtige paleis van de koning en mensen die elke dag weer hun handeltje verkopen op de markt of op straat. Lelijke, oude, europese mannen met jonge, mooie Aziatische meisjes. Een hardwerkende ober die studeert in de grote stad weer het leven heel wat meer kost dan op het platteland waar hij vandaan komt. 's Avonds drinken we ons cappucinootje op de boulevard en dan voelen we ons wel heel erg rijk.
16 jan de recente geschiedenis van Cambodja is schrijnend. Van 1975-1979 is de kwart van de bevolking uitgemoord door de rode Khmer. De rode Kmer stond een maatschappij voor waarin iedereen gelijk was aan elkaar, geen eigen bezit en geld. Mensen werden de grote stad uitgedreven naar het platteland. Scholen, (openbaar) vervoer, geld, religie, winkels, markten, waren niet nodig. Mensen werden naar het platteland gedreven, moesten sieraden, kleding en andere bezittingen inleveren en de hele dag op het land werken om voedsel te verbouwen.
Bij vrouwen werd het haar kortgeknipt. Mannen , vrouwen en kinderen moesten een zwarte broek en jasje dragen. Mensen die een andere beroep hadden gehad dan boer waren bij voorbaat verdacht. Het gebeurde vaak dat er ineens een vader werd opgehaald door 2 soldaten en nooit meer teruggezien. Vrouwen, mannen, kinderen gingen dood door ondervoeding of werden gemarteld en of doodgeschoten. In Cambodja zijn 300 killing fields waar de slachtoffers in massagraven verdwenen. Hele families zijn uit elkaar gerukt en verdwenen. Vandaag hebben wij zo'n killing field bezocht (zie foto's). Nog maar zo kort geleden. Uiteindelijk is het land bevrijd door Vietnam maar het heeft nog tot halverwege de negentig geduurd eer de Rode Khmer voorgoed verdreven was. De leider, Pol Pot is nooit berecht en stierf in 1998.
Leestip: ik heb het boek van Loung Ung gelezen. Zij vertelt bovenstaand verhaal door de ogen van een meisje van 5 jaar (zijzelf) "first they killed my Farber". Zij veror haar vader, moeder en 2 zussen. Een aangrijpend verhaal.
( foto's volgen asap)

• 16 Januari 2016 - 12:11

Rens En Aly:

Hoi. Avonturiers,
    Dat waren vast niet de mooiste belevenissen met al die ronkende motoren en de verhalen van wat er zich daar in Cambodja heeft afgespeeld.
    Maar petje af voor de kilometers die jullie hebben afgelegd en vooral de tocht over de ongebaande weg,de neusgaten vol rood zand?
    Het is me toch wel wat zo'n tocht waarbij je s'avonds letterlijk het zand van je kleren moet schudden,wat zal een lekkere douche dan een verkwikking zijn!
    Nog veel fiets en reisplezier
    En lieve groet van ons. uit een witte wereld.

Pap en mam , Rens en Aly

• 16 Januari 2016 - 15:01

Peter En Jelena:

Heel bijzonder en heel mooi om jullie verhalen te lezen.
    Op het fietsen na ben ik heel jaloers.
    Overigens wist ik al langer dat baarden sexy waren, staat Felix goed. Laten staan.
    Groeten van ons.

• 16 Januari 2016 - 17:59

Janita Ter Veen:

Hoi Gusta en Felix,

Indrukwekkend dat stukje geschiedenis over Cambodja.
    De film 'The killing fields' is hierop gebaseerd.

Mooi verhaal Gusta en een leuke baard Felix + veel rode stoffige kilometers.
    Hier leggen we onze trajecten af door witte en natte routes,
    Afgelopen weken/ dagen respectievelijk met ijs, sneeuw en hagel.
    Buiten staat de verlichte kerstboom nog op zijn plaats in de achtertuin.

We wensen jullie weer veel kilometers en verhalen...

Groeten Janita

• 16 Januari 2016 - 18:11

Ellis:

Dag Gusta en Felix,
    Wat zijn er veel indrukken prachtige tempels, massagraven, crossfietsen, vieze motels en prachtige natuur. Heerlijk om zo mee te kunnen genieten. Fijndat je elke keer de tijd neemt on de thuisblijvers deelgenoot te maken.
    Dank jullie wel. Voor dit en meer.

• 17 Januari 2016 - 12:44

Mia:

Leuk verhaal en mooie foto,s !je moet er wat voor over hebben. Stoere Europese man met die twee schoonheden. Ga zo door.

• 23 Januari 2016 - 00:23

Josje & Jan Willem:

Wow indrukwekkend hoor het verhaal over 'the killing fields' en de Rode Kmher. Ik ga eens opzoek naar het boek dat jullie aanraden. Wederom prachtige foto's bij het verslag. Prachtig om zo mee te kunnen lezen met jullie avonturen. De lotusbloemen bij de tempel zijn werkelijk schitterend. Die staan vast mooi in een trouwboeket....

Mooie toet hebben jullie na de tocht over de gravelroad hahaha. Trouwens de baard van Felix is waanzinnig sexy hoor. Échte mannen hebben tenslotte baarden. Maareh... Wel even bijpunten af en toe he. Als er noedels in blijven hangen is ie te lang geworden.

Veel fietsplezier! We kijken uit naar jullie volgende bericht.

Veel liefs van ons XXX