Van de drukte naar de rust Op Koh Rong - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Felix en Gusta - WaarBenJij.nu Van de drukte naar de rust Op Koh Rong - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Felix en Gusta - WaarBenJij.nu

Van de drukte naar de rust Op Koh Rong

Door: Gusta

Blijf op de hoogte en volg Felix en Gusta

26 Januari 2016 | Cambodja, Preah Seihanouk

17 jan we laten het hectische verkeer en de drukte van Phnom Penh achter ons en na 92 km komen we aan in Ta Kaeo, een rustig plaatsje aan de rivier in een heerlijk rustige landelijke omgeving ( dachten we). Hier wordt veel Kreeft gevangen en die gaan we 's avonds proeven in het plaatselijke restaurant. Heerlijk zijn ze! Moe en voldaan gaan we naar guesthouse en pal voor ons slaapkamerraam is daar een bruiloft in volle gang! In vol ornaat komen gasten af en aan. In elk dorpje waar we doorheen fietsen zien we half over de doorgaande weg gebouwde partytenten, versierd met roze linten en een groot portret van het bruidspaar. Ja, er wordt veel en uitbundig getrouwd in Cambodja! Gelukkig is het feest om 23.30 afgelopen en kunnen we nog een paar uurtjes slaap pakken voor de wekker weer gaat.
18 jan. Op naar Kampot, een mooie rit door een landelijke omgeving en overal is wat bijzonders te beleven. Zin in een gefrituurde kikker? Gauw afstappen, want in het volgende dorp worden alleen maar hangmatten te koop aangeboden langs de kant vd weg. Na 80 km komen we aan bij Villa Vedici, een guesthouse langs de rivier, een heerlijke plek. Vier jaar geleden opgezet door een Nederlandse jongen als afstudeerproject voor het CIOS. (Het weekendhuis van zijn vader omgetoverd in een prachtige guesthouse. En zeer geslaagd!
19 jan. Vandaag willen we de omgeving van Kampot verkennen. we willen naar Bokor Mountain, een verlaten Frans dorp op 1060 meter hoogte. Maar om nou op de fiets 1000m te klimmen.., nou nee. We huren een happy Honda en Felix rijdt -old school- naar boven. En ik mocht mee! Gezellig achterop. We toeren boxht na boxht naar boven. Het wordt kouder en mistig en uiteindelijk doemt er een oud gebouw op. Het uitzicht moet prachtig zijn maar vandaag even niet... (mist) Dan maar naar de waterval, helaas zonder water want het is geen regenseizoen. Elk voordeel heb zijn nadeel... Wel is eer een gigantisch groot Chinees 5 sterren hotel gebouwd waar geen sterveling te zien is. Het schijnt dat er een Chinese projectontwikkelaar is die een woningbouwplan heeft ontwikkeld voor 100.000 mensen. De wegen liggen er maar niemand te bekennen, en ook geen bouwactiviteiten. We toeren naar beneden en maken nog een rondje langs de rivier en de dorpjes ( het echte leven) en zoutvelden bij ondergaande zon. Prachtig om te zien.
20 jan. Vandaag een luierdagje bij Villa Vedici. Langs de rivier gezeten en genieten van het uitzicht op Bokor Mountain. (Beter dan boven op die berg)
21 jan. Pap wordt 80!!! Hieperdepiep!!
Naar Shianoukville. We vertrekken laat. Eerst zouden we met de bus maart dat ging niet door, dus klimmen we maar op de fiets. Om drie uur komen we aan in Veal Renh, een stoffig plaatsje op een kruispunt van wegen en halverwege de route. Doorfietsen is geen aantrekkelijke optie vanwege de tijd, de warmer en tegenwind. Het guesthouse en plaatsje zien er niet aantrekkelijk uit en we besluiten te kijken of we een lift kunnen krijgen. Op de markt zien we een laadbakkie staan, daar passen onze fietsen in! Hadden we gedacht... We worden naar de overkant gedirigeerd. Een gretige chauffeur van een personenauto begint onze fietsen alvast in zijn auto te zetten. Na enige twijfel zijn we akkoord en stappen in. Onze fietsen hangen half uit de achterbak..Tijdens diverse stops worden er nog een aantal mensen aan het reisgezelschap toegevoegd (lees gepropt) en uiteindelijk zitten we met zijn 10 en in de auto. Zes op de achterbank, opa met de handen om zijn knieën in de achterbak en wij prinsheerlijk naast de chauffeur. Veilig komen we in Shianoukville.
22jan. Naar Koh Rong, een eiland voor de kust. 4 dagen rust, zee en back to basic. Die rust, ha die we hebben we gedroomd..! We liggen 's nachts wakker van muziek van "let's have sex on the beach"... maar nu ff niet!)en een ronkende generator. Na een doorwaakte nacht tuffen we terug naar het vasteland. De Nederlandse eigenaar ( alweer!?) vindt het erg vervelend en we krijgen ons geld terug. Net als we op willen stappen geeft hij ons de tip om naar Lonely Beach te gaan-klinkt als Robinson Crusoe- en ze hebben daar zonnecollectoren!! Dit klinkt ons als muziek in de oren en we stappen weer terug op de boot naar Koh Rong en daar vinden we ons paradijsje!
23 jan. Een prachtig starnd, rustige zee, wakker worden van de vogels. Dit zochten we! We hebben geen stromend water maar wassen ons met een pannetje water uit een tobbe. Het toilet wordt ook geflusht met een pannetje water. Zeep kun je beter niet gebruiken want die vinden de muizen ook weg lekker... Maar die citroenzeep van Josje lustten ze vast niet. Dus we bleven ook nog lekker ruiken...en we hebben zelfs een huisdier in onze bungalow, de gekko. Die zich gelukkig erg gedeisd hield vannacht.
24 jan. Het grote nietsdoen, we genieten en ik krijg elke avond schaakles van Felix dus er wordt toch nog nagedacht, haha
25 jan. Gisteravond hebben we onder de sterrenhemel gezwommen met fluorescerend plankton. Net of er allemaal kleine sterretjes in het water verschijnen als je je beweegt. Heel bijzonder om te zien. We zijn vandaag naar een dorpje gewandeld en hebben uitgepraat gesproken met een Cambodjaanse jongen die wat toeristische activiteiten probeert op te zetten met de bewoners het dorp. De samenwerking met de "resorts" blijkt best lastig want het is ook voor de eigenaren vd geen vetpot om een resort te runnen. Ze moeten de grond en opstallen namelijk leasen dus alles wat je investeert is niet van jezelf. Laat het nog maar even zo blijven want het is wel authentiek en basic! Ontwikkeling is niet altijd een verbetering...
26 jan. We gaan terug naar het vaste land. Het waait hard en na een boottocht van 4,5 uur ( normaal 3 uur) waarbij Felix als een stoïcijn midden op het dek ligt om zijn zeeziekste de baas te blijven komen we na een woelige tocht over woeste baren veilig aan in de haven van Shianoukville.

• 26 Januari 2016 - 12:42

Annie:

Wat een belevenissen, enne ..... niet alles loopt zoals gepland, maar dat geeft juist ook de mooiste verrassingen (en regelmatig een héél voldaan gevoel als jullie het weer 'gered' hebben?)

Ik hoop nog heel veel foto's en verhalen te zien verschijnen de komende tijd!

Annie

• 26 Januari 2016 - 18:51

Rens En Aly:

Hoi laiverds,
    Wat fijn om even weer te lezen en te zien hoe jullie het maken want een beetje ongerust wordt je wel als er geen teken uit den vreemde komt.want een bijzonder land is het toch zeker!
    Maar gelukkig jullie genieten en maken het goed en beleven en zien wel heel veel bijzondere dingen en zien er nog steeds ondanks gebroken nachten enzo nog heel blij uit.
    Wij blijven genieten van de verhalen en de plaatjes,nog veel fietsplezier!

Pap en mam ,Rens en Aly

• 26 Januari 2016 - 23:58

De Drie J's:

Wat fijn om weer een reisverslag van jullie te lezen. We werden net een beetje ongerust over de stilte. 'Zouden ze geveld zijn door het mysterieuze Zika-virus'...? Gelukkig niet: julie zijn enorm aan het genieten van de dagen. De nachten vielen dus jammer genoeg flink tegen, maar we hopen dat jullie flink bijgetankt hebben in Lonely Beach en dat er nog veel lange zwoele nachten zullen komen.
    Jullie hebben ons wel flink aan het denken gezet hoor met de 'schakels' die mama iedere avond van Felix heeft gekregen. Schakels, schakels?! Na alle vunzige opties te hebben weggestreept resteerde het antwoorde schaaklessen als meest conventionele optie. We hebben ook nog even gedacht aan een schakelarmband of fietsketting die Felix op de kop kon hebben getikt in Bangkok. Een niet-complete armband waarbij je na ieder romantisch moment (of goed gedrag...) een extra schakeltje zou krijgen zodat de armband uiteindelijk compleet zou zijn. Dit zou dan mogelijk een soort aftelmoment zijn voor een huwelijksaanzoek van Felix. Hoewel dit een originele manier zou zijn, denken we toch dat deze theorie niet opgaat en dat Felix dat op een andere manier zou aanpakken. We houden het dus maar op 'schaakles' in de avonduren. Zet 'm maar eens goed schaakmat!

Stoere foto hoor Felix, die op de brommer. Vroem vroemvroemvroemmmmm vroennnnnn dat brommers kieken blijft toch een jongensdroom van een Achterhoeker hè.

Lieve allebei, geniet van jullie avontuur. Hier alles oke. We zitten weer op het droge en hebben een waanzinnig mooie nieuwe wasmachine èn een aqualock op de waterleiding. Life is good.

XXX

• 27 Januari 2016 - 16:18

Moeder Olijslager:

Hoi Felix en Gusta, hoe gaat het met jullie?
    Is het daar erg warm?
    Bij ons is het kou en er is sneeuw geweest.
    Groetjes moeder

• 27 Januari 2016 - 18:40

Jeanette Wierenga:

Ha reizigers,

Wat ontzettend leuk om jullie belevenissen zo te volgen, leest lekker hoor! Heel beeldend!
    Prachtige foto's, ook! Al zo veel beleefd en nog maar 20 dagen op pad!
    Idd baard staat Felix goed, maar wat zijn jouw benen glad, Gusta

• 27 Januari 2016 - 20:21

Teja:

Wat leuk om te lezen wat jullie allemaal doen. En hoe er steeds weer schijnbaar moeiteloos een oplossing gevonden wordt voor welk probleem danook. Het lijkt me een geweldig avontuur!
    Lieve groet Teja

• 28 Januari 2016 - 20:14

Janita:

Hoi Gusta en Felix,

Prachtige verslagen, foto's en belevenissen !
    Mooi om jullie te volgen.

Verre groeten, Janita

• 29 Januari 2016 - 14:02

Astrid En Moeder:

wat hebben jullie het toch geweldig,best een beetje jaloers,hahahah
    we zitten te genieten en moeder vooral.

foto,s zijn geweldig...
    nog heel veel plezier saampjes,,,hahaah moeder kan niet wachten tot jullie weer veilig thuis zijn

groetjes en dikke kus van moeder en mij