Hello Vietnam-explosie van kleur en beweging! - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Felix en Gusta - WaarBenJij.nu Hello Vietnam-explosie van kleur en beweging! - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Felix en Gusta - WaarBenJij.nu

Hello Vietnam-explosie van kleur en beweging!

Door: Gusta

Blijf op de hoogte en volg Felix en Gusta

05 Februari 2016 | Vietnam, Can Tho

1 feb
Van Kep naar Binh An, 90 km. Een warme dag en vooral de laatste kilometers gaan zwaar. De grensovergang gaat probleemloos en is erg rustig, geen vergelijk met de grens van Cambodja met Thailand. Wel wordt onze lichaamstemperatuur opgenomen. (Ondanks de warmte 35.5) Als je koorts hebt kom je het land niet in!
We komen in een leuk kustplaatsje terecht, in een beetje karstbergachtig landschap. Als we het hotel binnenstappen komen er 2 Nederlandse fietsers naar buiten, Jan en Elly. Ze hebben blijkt achteraf ongeveer dezelfde route als ons gefietst door Cambodja. Grappig dat je elkaar bij de grens met Vietnam pas tegenkomt! Dat wordt een "Hollandse maaltijd" vanavond.
2 feb
Binh An- Rach Gia, 88 km
We moeten onze weg nog een beetje vinden in Vietnam. Het gedeelte waar we fietsen is niet toeristisch dus er wordt bijna geen Engels gesproken en waar in Cambodja vaak sprake is van Engelse ondertiteling moeten we het hier zonder doen. Maar ze hebben wel yoghurtjes uit Friesland te koop, heerlijk!! Tezamen met bananen, mandarijnen en cola een prima fietslunch. We proberen aan de kant van de weg nog iets te eten maar de entourage ziet er minder appetijtelijk uit en als de kokkin Felix probeert duidelijk te maken dat hij de afgekloven (kippen) botjes gewoon op de vloer mag gooien, is het snel gedaan met onze eetlust. De lunch blijft beperkt tot wat witte rijst en een sliertje boon bij dit niet nader te noemen eethuisje....
Onderweg komen we nog een begrafenisstoet tegen, de fanfare gaat voorop. Hier is een begrafenis een kleurrijk en vrolijk gebeuren. Als we staan te kijken worden we van harte naderbij gewenkt. Als ik het niet kan laten mijn fototoestel te pakken is ook dat geen probleem, het wordt zelfs aangemoedigd!
Verder valt op dat Vietnam welvarender is dan Cambodja. Was er in Cambodja al veel bedrijvigheid. Hier is dat bedrijvigheid in het kwadraat! Veel scooters, bussen en vrachtwagens. De straten zijn schoner, de winkels hebben meer luxe artikelen en meer dikke mensen. Fietsen is best inspannend, goed opletten en aan het einde van de dag zijn we murw van alle getoeter en geraas van het verkeer om ons heen.
We hebben vandaag langs een kanaal gefietst. Dit is het begin van de Mekongdelta waar alle stadjes en dorpen door wegen en waterwegen met elkaar verbonden zijn.
3 feb Rach Gia-long Xuyen, 75 km.
In een stroom van honderden scooters rijden we om 07.00 de stad uit. We rijden langs een druk bevaren kanaal waarlangs huizen, winkels, werkplaatsen en af en toe een fabriek zijn gebouwd. Achter de drukte vangen we af en toe een glimp op van prachtig groene rijstvelden. Bussen en vrachtwagens denderen al toeterend voorbij. Na 40 km zitten we aan de café sua. Soort ice coffee met condensed milk. Heerlijk, even bijkomen! We moeten onze weg nog zoeken in de Vietnamese keuken. De menukaart biedt frogfish, snakehead en ander lekkers aan, dus kiezen we voor een veilig vegahapje. Maar daar worden we ook niet echt blij van. Rijst, met een lauw smakeloos stuk tofu en niet nader te duiden rauwe blaadjes met vissaus. Felix krijgt een snotterig soepje. We kunnen er nog niet echt van smullen. Aan het einde van de middag maken wen fietstochtje door de stad en stuiten op een optocht met draken. Het aanstaande weekend wordt het Chinees nieuwjaar en dat wordt uitbundig gevierd. Even verderop staan 2 jongens acrobatische drakendansen te oefenen. De stad is versierd met lichtjes in uitbundige kleuren. En ook veel bloemen in de kleur geel. Geel staat voor voorspoed, welvaart, luxe maar ook voor aanbidding van Boeddha. Long Xuyen is niet toeristisch en we worden dan ook van alle kanten bekeken als we op een gegeven moment door nauwe straatjes fietsen. We gaan een grote supermarkt binnen op zoek naar muesli ( tevergeefs) en yoghurt ( gelukt!)ook hier weer een gekrioel van mensen. Als buiten komen staat de hele stoep volgeparkeerd met scooters! Oeps waar zijn onze fietsen? Die staan er nog wel maar Felix' band is zo plat als een dubbeltje???!!! Van alle kanten komen mensen aangesneld om te helpen. Een mevrouw wil wel heel graag helpen en zit al te wachten met een fietspomp en reparatiesetje.... We besluiten dit zelf maar te regelen en bij nadere inspectie blijkt de buitenland ook stuk te zijn op een dusdanige manier.... We vermoeden dat de bewuste mevrouw hier een aandeel in had en haar dagomzet wilde verhogen door deze actie.... Welkom in Vietnam. En we hebben toch maar gegeten bij de KFC vanavond....
4 feb. Long Xuyen- Can Tho, 78 km.
De tocht zou vandaag gaan langs rustige, landelijke weggetjes. Daar verheugde ik me al op. Eindelijk een rustig tochtje door de rijstvelden! No way dus, rust bestaat niet in Vietnam... De weg werd smaller en moest met meer gebruikers worden gedeeld... Er wordt van alles verbouwd in de Mekongdelta omdat het zulke vruchtbare grond is. En 3x per jaar een rijstoogst. We zagen pepers, lenteui, bananen, rijst, heerlijke mandarijnen, papaya en heel veel soorten groenten. Can Tho is een meer toeristische stad en daarom besluiten we een food tour te doen. We willen de Vietnamese keuken graag leren kennen! Onder leiding van Thanh verkennen we allerlei Vietnamese hapjes. Van black chicken, rijstpannenenkoeken, allerlei heerlijkheden gewikkeld in slasoorten en kruidenblaadjes tot het klapstuk van de avond : de kikker! Very tasty en lekker was ie! Leuk detail: de scooter kan gewoon achter in het restaurant geparkeerd worden...terwijl wij zitten te eten, scooteren de klanten achter ons tafeltje het restaurant weer uit.
Thanh studeert nog (landbouwkunde) en om bij te verdienen doet hij dit werk. Zijn vader is boer en met Tet ( chin. nieuwjaar) gaat hij terug naar zijn dorp aan de grens met Cambodja. We bedanken hem voor de geweldige avond en met een blijer gevoel over Vietnam gaan we die avond slapen.Het spreekwoord onbekend maakt onbemind is maar al te waar....
5 feb Een rustdag in Can Tho. We stappen toch weer op de fiets om stad te verkennen. Een uitdaging.... We stranden op een markt. Iedereen doet boodschappen per scooter of fiets en rijdt gewoon de markt op. We houden het nog 20 km vol op de fiets op zoek naar de floating market( inmiddels afgelopen) en verschillende verstopte pagodes. (Niet te vinden) Gauw terug naar de rust van het hotel!!