Oude koningssteden en olifanten - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Felix en Gusta - WaarBenJij.nu Oude koningssteden en olifanten - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Felix en Gusta - WaarBenJij.nu

Oude koningssteden en olifanten

Door: Gusta

Blijf op de hoogte en volg Felix en Gusta

30 December 2016 | Sri Lanka, Kandy

Maandag 26 december
Dambulla-Giritale, 68 km
Vandaag volgt een tocht die gedeeltelijk door het Minneriya National Park gaat. Hier komen ca. 450 olifanten voor. Maar ook vandaag komen we ze op de fiets niet tegen. Nou ja, behalve een getemd exemplaar met twee toeristen erop....
Onderweg bezoeken we Sigiriya Rock. Een tafelberg waarop in vroeger tijden (ca. 500) een paleis is gebouwd. Het is weer een supersteile klim en weer vragen we ons af hoe mensen al die stenen naar boven hebben gekregen. Halverwege de steile klim, onder een overhangende rotspunt, zijn prachtige fresco's bewaard gebleven van de "Wolkenmaagden". Ondanks het vroeg in de ochtend is, is het al een drukte van belang op de steile draaitrappen naar boven.
Blij dat we weer beneden zijn halen we onze fietstassen weer op die we in bewaring hadden gegeven bij de politie. Na dit pittige klimmetje weer op de pedalen, onze knieeen zijn weer goed gesmeerd!
Het is een mooie tocht, het laatste gedeelte erg druk omdat we via de snelweg fietsen. Omdat we vroeg op plek van bestemming zijn kunnen we nog een safaritocht doen naar het Nationaal Park. Dat is een bijzondere belevenis.......Voor de ingang van het park staat een file van wel 50 ronkende jeeps, sommige helemaal afgeladen met mensen, te wachten voor een kaartje. In het park verspreiden de jeeps zich snel maar een half uurtje later staan we met 30 jeeps op hetzelfde punt naar een kudde olifanten te kijken. De menselijke soort op haar smalst....
Ons 2e kerstdagmenu is een heerlijk vers gevangen tilapia vis ( uit een van de omliggende meren) Die smaakt wel even anders dan de tilapiafilet van de Appie!
We raken nog even aan de praat met een Spaans pas getrouwd (ouder) stel. Zij heeft ook al heel wat rondgefietst over de wereld maar krijgt hem niet op de fiets. Dus zij reizen nu per tuk-tuk!

Dinsdag 27 december
Rustdag-bezoek Polonnowara
Lekker uitslapen, rustig ontbijten. De regenbui afwachten en dan stappen we op de fiets naar Polonnowara dat 9 km verderop ligt. De regenbuien blijven komen overigens... Om de haverklap volgt er een stevige of milde korte bui. Polonnowara was de tweede koningsstad van Sri Lanka omstreeks 1070 en er zijn nog veel ruines bewaard gebleven. We struinen wat rond maar door de aanhoudende regen en omdat we al zoveel oude ruines hebben gezien begint er een verzadigingspunt te komen..... We gaan lekker -droog- lunchen! We schuiven aan bij een sri Lankaans buffet en verbazen ons erover dat mensen gewoon met hun handen eten. Stokjes OK maar deze lokale gewoonte slaan we maar even over.
's Avonds horen we van het Spaanse stel dat moe en doorweekt uit de tuktuk stapt dat we het hoogtepunt gemist hebben.....de liggende Buddha van wel 40 meter lang! Op de foto ziet het er ook erg imposant uit.....

Woensdag 28 december
Giritale-Nalanda, 75 km
Het heeft een groot deel van de nacht geregend. 's Ochtends ontbijten we met een prachtige veelbelovende zonsopgang. We rijden weer een dijk op, langs een riviertje en door een bossig gebied, onderbroken door rijstvelden. Het asfalt is niet alt te best en we moeten het smalle asfalt delen met tuk-tuks, bussen en ander verkeer. Het is niet heel erg druk maar het vergt behoorlijk wat laveerwerk om de plassen en potholes te ontwijken. Het is weer een prachtige tocht en gaandeweg wordt het asfalt beter gelukkig. Het weer wordt slechter....En regelmatig duiken we een bushokje in om te schuilen. Halverwege stopt de weg en moeten we via een omleiding verder om dat er een grote dam wordt gebouwd. Volgens het Awolboekje zouden we misschien ook rechtdoor moeten kunnen...En volgens Felix ook. We belanden uiteindelijk in de bouwwerkzaamheden en de modder maar we komen wel langs een enorme dam ( gebouwd door Chinezen, who else?) We komen veel mensen tegen die er schijnbaar een uitstapje van maken om naar de dam te gaan kijken. Verschillende mensen vragen ons waar we vandaan komen. Als we zeggen dat we uit Nederland komen, zie je ze denken " where else"? Op de fiets, door de modder, in de regen....
We ploegen nog even voort door modder maar we zitten op de goede route naar Naula. Onvoorstelbaar dat dit gebied straks onder water wordt gezet. Veel huizen zijn al verlaten en worden afgebroken, grote bomen gekapt.
Na veel regenbuien komen we aan bij ons vakantiehuisje. We krijgen een rondleiding door de tuin en uitleg over allerlei kruiden en planten die in de tuin groeien. Er worden zalfjes op onze handen gesmeerd en ik krijg zelfs nog een voet/been massage met sandelhoutolie. Heerlijk! Mijn voeten werden door twee mannen gemasseerd en Felix zat erbij en keek er naar.....Er zijn olietjes tegen spataderen. Voor koude voeten moet je kaneelolie gebruiken en zo zijn er nog heel wat smeerseltjes voor kwaaltjes waar wij gelukkig nog geen last van hebben. Met smeerseltjes voor de eeuwige jeugd nemen we afscheid van de specerijenman. Het was een leuke, leerzame middag!

Donderdag 29 december
Nalanda-Kandy, 45 km
's Ochtends worden we gewekt door Fur Elise (de rijdende bakker) en een gestaag regentje. We ontbijten met een groep mountainbikers die vandaag ook naar Kandy fietsen. Dat wordt klimmen vandaag! Het eerste gedeelte van de tocht is mooi, grote eeuwenoude bomen langs de weg en daarachter een bergachtig groen landschap, helaas grotendeels in nevelen gehuld. We fietsen door regen in al haar gradaties: showers, miezer, pijpestelen, cats and dogs. Halverwege warmen we op met een mierzoete koffie en een versgebakken roti. Het voordeel van al deze nattigheid is dat je wel lekker afkoelt tijdens het klimmen.....Helemaal doorweekt rijden we Kandy binnen, wat een drukke stad! Een lange file met ronkende bussen en tuk tuks die overal doorheen slalommen, voordeel dat je op de fiets ook lekker behendig kunt zijn....
In het hotel aangekomen moet de mooie, schone juffrouw achter de balie even slikken als ze ons binnen ziet komen....
In het midden van Kandy ligt een groot meer en daaromheen liggen, tegen de heuvels aangebouwd, alle hotels. Aan het meer ligt een belangrijke boeddhistische bedevaartsplaats : de Tempel van de Tand. Hier wordt de linkerboven tand van Boeddha bewaard (uit de 4e eeuw v.chr.) De tand is bij de crematie van Boeddha uit de as gevist en in 313 smokkelde een Zuid Indiase prinses de tand in haar haar naar Sri Lanka. De tand heeft is na verschillende omzwervingen in Kandy terecht gekomen. Helaas konden we de beroemde tand zelf niet zien....die wordt zwaar bewaakt bewaard in 7 kistjes van opeenvolgende grootte. Maar het idee dat we in de buurt waren was al bijzonder genoeg! Iedere dag komen in het wit geklede pelgrims lotusbloemen en frangipani brengen. Een bijzondere ervaring om de devotie van al deze mensen te zien.

Vrijdag 30 december
Rustdag in Kandy
Vandaag gaan we naar Eppawale, nog meer olifanten! Maar het is een bijzondere en mooie plek. In 1980 heeft een toenmalige minister een weeshuis opgezet voor in de steek gelaten olifantenbabies. Eppawale ligt op de weg naar Colombo. Wat een drukke weg, veel lawaai, uitlaatgassen en een en al (stedelijke) bebouwing. Het landschap daarachter is bergachtig en groen met prachtige uitzichten. Het meest bijzondere van Eppawale is als de kudde olifanten en masse de drukke straat oversteekt en zich door een nauw straatje wurmt om te gaan baden en spelen in de rivier. Sommige olifanten ploffen languit in de rivier en laten zich uitgebreid schoon schrobben door de bewakers. Een groepje laat de toeristen voor wat ze zijn en zoeken een rustig plekje ver weg van het gedruis. Twee jonge olifantjes spelen met elkaar en weer een ander ziet haar kans schoon om lekkere hapjes bij elkaar te schooien en slingert haar slurf ongegeneerd over de balustrade.....wie heeft er een lekker banaantje voor me?
Aan het einde van de dag zien we nog een dansvoorstelling in Kandy. Vooral de kostuums van de mannen zijn erg mooi!

• 30 December 2016 - 15:31

Jeanette:

Lieve Gus en Felix, de allerbeste wensen voor in 2017! Veel warmte, liefde en gezondheid!
    (en veel diepzinnige gesprekken over het leven Gus,

• 30 December 2016 - 16:19

Astrid:

mooie foto,s hoor.

nog heel veel plezier en geniet er nog van.
    kus ons
    astrid en paul

• 30 December 2016 - 17:03

Annie:

En nu afwachten waar jullie oud- en nieuwjaarsdag zijn. Ik wens jullie een schitterend begin toe van een heel goed en gezond 2017!

• 30 December 2016 - 17:45

Rens En Aly:

Ook in Sri Lanka kan het dus flink regenen! Maar desondanks genieten julue nog met volle teugen.
    Nu lekker een dagje uitrusten. Wij gaan morgen aan de oliebollen voor een goed doel!
    Alvast een heel goed en gelukkig Nieuwjaar gewenst!
    Liefs van ons beiden

• 30 December 2016 - 19:16

Emmy En Wil Verver:

Met veel plezier lezen wel jullie mooie reisverslag en genieten van de foto's. Tikje jaloers, dat wel. Geniet ervan en alvast een fijn en reislustig 2017 gewenst.

• 30 December 2016 - 20:55

Ellis:

Wat weer een gave belevenissen! Heel veel plezier op de volgende dagen en hopelijk een beetje minder regen.

• 30 December 2016 - 22:32

Jan Willem & Josje:

Wow wat een schitterende foto's weer! Prachtige tempels en lieve olifanten waar jullie wel heel dichtbij konden komen. Heel erg mooi! Zo ook jullie geschreven reisverhalen. We zijn benieuwd waar jullie Oud & Nieuw zullen gaan doorbrengen en of dat net zo groots wordt gevierd als in Nederland. Hier wordt af en toe al flink geknald en ook de oliebollenkramen lonken ons met hun heerlijke geur van verse bollen. Morgen gaan we ervan proeven mmmm.
    Voor jullie alvast een goed uiteinde gewenst en een gezeliig, sportief en avontuurlijke start van 2017!

Veel liefs van ons allebei XXX

• 01 Januari 2017 - 14:28

Mia:

Wat geweldig om jullie weer te kunnen volgen. Dat lukte vanuit Myanmar niet. Tot nu toe komen jullie op plaatsen die wij ook bereisd hebben. De olifantenopvang is grappig en de kleintjes zijn lekker stout. Ik heb respect voor jullie ,op de fiets , in de regen en de moed erin houden. Wij waren er in december 2007. Het was er Droog en wij reisden er met een privechauffeur. Dat heet Luxepaarden!!! Jammer dat jullie het Boeddhabeeld gemist hebt, maar Ik heb de foto,s nog. Troost; volgend jaar naar Myanmar Bago waar ze nog 2,3 keer zo groot zijn. Geniet van het nieuwe jaar en ik wacht op het volgende verhaal.

• 01 Januari 2017 - 17:32

Ankie :

dag lieve ondernemende Gusta en Felix,
    ik wens jullie een heel goed 2017!
    Gezond, gelukkig, een fijne baan (Gusta!), en heel veel mooie paden gaan samen.
    Ankie

• 02 Januari 2017 - 09:13

Dick:

Hallo Gusta en Felix, allereerst de beste wensen voor 2017. Weer een mooi sfeerverslag met prachtige bijbehorende foto's.

• 03 Januari 2017 - 10:23

Nora:

Dag Felix en Gusta, ik wens jullie een heel goed en gelukkig 2017! Ik geniet van jullie verhalen en mooie foto's. Op naar het volgende verslag.

• 07 Januari 2017 - 17:55

Corry En Leen:

Dag Gusta en Felix,
    We genieten weer van jullie fantastische avonturen en reisverslagen vanuit een winters Driebergen.
    Toch wel spannend als je een olifant op de weg tegen komt. Nog veel plezier.