De westkust - terug naar Negombo - Reisverslag uit Negombo, Sri Lanka van Felix en Gusta - WaarBenJij.nu De westkust - terug naar Negombo - Reisverslag uit Negombo, Sri Lanka van Felix en Gusta - WaarBenJij.nu

De westkust - terug naar Negombo

Door: Gusta

Blijf op de hoogte en volg Felix en Gusta

13 Januari 2017 | Sri Lanka, Negombo

Dinsdag 10 januari
Unawatuna-Bentota, 68 km
We verlaten ons mooie onderkomen en mogen van de eigenaar nog een mooie schelp uitkiezen als herinnering. We fietsen westwaarts, richting de hoofdstad Colombo. Het valt niet mee om uit het drukte te komen van Unawatuna en omgeving. Zeker 15 km lang raast het woon-werkverkeer langs ons heen. Daarna komen we weer op rustige binnenwegen. De sfeer is anders hier, er is meer bedrijvigheid en er wordt veel gebouwd, nieuwe bruggen, wegen en huizen.
Om de middag komen we aan in Bentota aan de kust. Het is een drukke plaats en er zijn veel dure resorts die ayurvedische behandelingen bieden. Wij komen terecht in een klein, rustig wat ouder familiehotel. Het is weer even wennen op deze nieuwe plek.... Sommige hotels zijn duidelijk verouderd, de winkeltjes idem dito en van de eigenaar van het hotel horen we later dat na de tsunami de zaken beduidend minder goed gaan.
Aan het einde van de dag hebben wij als fietsers best stevige trek en sluiten we ons aan bij het buffet van een nabijliggend ayurvedisch resort. Dat willen we wel eens meemaken.... Het eten is inderdaad verantwoord lekker, bier en frisdrank staan niet op het menu en salades gaan zonder dressing. Geen vet, geen suiker. We zien mensen voorbijschuiven met pillendoosjes en briefjes met menu adviezen. En veel mensen dragen een witte doek om het hoofd. Ik heb het idee dat we in een soort kliniek zijn beland....Een gast tilt een tipje van de sluier op : er is een uitgebreid dagprogramma met veel massages, yoga, oliebegietingen enz. En dat alles voor een dagprijs waarbij alle Zengevoel snel vervliegt; dat wordt weer hard werken voor de volgende ontstressvakantie! Dan is fietsen een goedkopere methode om te ontstressen.....
Als we 's avonds onze hotelkamer binnen willen gaan, breekt de sleutel af. Alles is donker en stil. De hoofddeur is dicht....Dat wordt toch nog slapen bij de ayurvedische buurman, zonder portemonnee.....Gelukkig lukt het om de eigenaar wakker te roepen en na vele sorry's van onze kant slapen we heel zen lekker in "ons eigen" bed.

Woensdag 11 januari, Bentota
Weer een rustig aan dagje. Cappucino drinken aan de rivier. We verkennen de omgeving per fiets maar behalve ayurveda behandelingen zijn hier verder niet zoveel noemenswaardige dingen om te doen of te bekijken.

Donderdag 12 januari
Bentota-Negombo, 100 km
's Ochtends voor vertrek komen we erachter dat ik een foutje heb gemaakt in ons reisschema...We hebben nog twee fietsetappes en 2 vakantiedagen. Mmm dat is niet echt relaxed met een brakke nacht in het vliegtuig voor de boeg en het geregel met inpakken vd fietsen. Tja wat nu? Als Jut en Jul transport regelen of 100km wegtrappen en dwars door de verkeersdrukte van de hoofdstad Colombo fietsen? Dan toch maar dat laatste.... En we hebben geluk want het is full Moonday en dat betekent een vrije dag en veel minder verkeer.
De eerste kilometers rijden we op met een wielerploeg uit Colombo (als ze net aan het recupereren zijn, dat wel...)
Even later halen ze ons weer in maar dan wel met maar 1 versnelling op de fiets!
Via de sloppenwijken en langs de spoorlijn rijden we Colombo binnen. Langs allerlei rustige binnenwegen banen we ons een weg door de stad. De kustlijn van Colombo stelt niet zoveel voor en ook hier wordt nog druk gebouwd. Op lekkere fruitdrankjes en cola met roti rijden we om half twee Negombo binnen. We made it! Met stramme benen lopen we de trap op naar onze kamer in Villa Araliya.
We ontmoeten twee fitte zeventigers uit Nijkerk die dezelfde tocht als wij gaan fietsen! Als dat ons voorland zou kunnen zijn.....daar gaan we voor!

Vrijdag 13 januari
Het aftellen is begonnen! Fietsen inpakken, nog een cappuccino aan het strand. Nog 1 keer zien hoe de visvangst met man en macht wordt binnen gehaald en daarna moeten we ons echt geestelijk voorbereiden op sneeuw en ijs....Felix z'n baard gaat eraf. Holland here we come again na een heerlijke fietsvakantie op Sri Lanka!

• 13 Januari 2017 - 14:03

Rens En Aly:

Een heel goede terugreis gewenst en welkom thuis! Pap en mam Rens en Aly

• 13 Januari 2017 - 14:24

Josje:

He wat leuk om nog een laatste verslag te lezen van jullie laatste dagen in Sri Lanka. In de vorige blog zag ik al een helm voorbijkomen, goed zo! Die kun je nu zelfs in Nederland gebruiken om glibberige valpartijen door de sneeuw op te kunnen vangen.
    Die 100 km fietsen op de een na laatste dag was wel even een kleien tegenvaller misschien. Maar ach 100 km meer of minder... Voor jullie moet dat toch geen verschil maken. Of hadden jullie die dag juist nog ingepland als relaxdag? Je mag mij trouwens best een paar weken in zo'n Ayurvedisch resort zetten; de goede voornemens kunnen op die manier dan perfect worden ingelost :) Geniet nog even van de laatste uurtjes in Sri Lanka en vooral ook van de zon. We zien jullie morgenochtend weer ouderwets aan de keukentafel om samen gezellig te gaan brunchen. Een goede terugreis gewenst! Dikke zoen uit Utrecht X

• 13 Januari 2017 - 15:27

Ela:

Dank voor alle heerlijke verhalen en foto's.
    Goede reis terug en gezond en veilig weer thuis komen.
    Liefs Ela

• 13 Januari 2017 - 16:31

Ellis:

Tjonge wat weer een zalige reis. Heerlijk om alles in koud Nederland mee te genieten. Hartverwarmend .
    Een goede thuisreis en tot gauw.

• 13 Januari 2017 - 18:09

Mia:

als ik dit schrijf zijn jullie al ongeveer thuis in de sneeuw.Ook deze belevenissen pakken ze jullie niet meer af. geniet er nog van bij het uitwerken van de foto's.Fijn om jullie weer terug te zien.

• 15 Januari 2017 - 12:01

Nora:

Jullie zullen nu al wel thuis zijn en aan het wennen aan de kou. Het was leuk om de reis mee te beleven. Tot gauw!

• 15 Januari 2017 - 18:31

Tineke:

welkom in Nederland! Genoten van jullie verhalen!!
    Groet, Tineke