Gelukkig kerstfeest vanuit Dambulla! - Reisverslag uit Dambulla, Sri Lanka van Felix en Gusta - WaarBenJij.nu Gelukkig kerstfeest vanuit Dambulla! - Reisverslag uit Dambulla, Sri Lanka van Felix en Gusta - WaarBenJij.nu

Gelukkig kerstfeest vanuit Dambulla!

Door: Gusta

Blijf op de hoogte en volg Felix en Gusta

25 December 2016 | Sri Lanka, Dambulla

Bedankt voor al jullie mooie kerstwensen en reacties op onze blog! We wensen jullie fijne dagen toe en in gedachten zijn we ook een klein beetje thuis in Nederland....

Vrijdag 23 december Rustdag Anuradhapura
Na een heerlijke nacht rustig slapen en op t gemakje ontbijten stappen we op de fiets voor een tochtje naar Mihintale. Dit is een gebied waar nog veel historische en archeologische bezienswaardigheden zijn. Wij gaan naar de stupa die gebouwd is op de plek waar koning xx (ca 2e eeuw na chr. ) de boedhistische monnik ontmoette die hem inspireerde tot Boeddha.
De stupa ligt op een hoge rots en we moeten heel wat treden gaan voor we boven zijn. Vergezeld door rondspringende aapjes lopen we tree voor tree naar de stupa. Halverwege moeten de schoenen uit en gaan we blootsvoets verder. De stupa is ook een bedevaartplaats. Vrouwen en meisjes lopen met roze en witte lotusbloemen in de hand naar boven. De laatste klim is een kale rots, supersteil en supersmal met maar aan een kant een reling. Het betekent dat je soms lang moet wachten om door te kunnen lopen omdat de tegenliggers die van boven komen graag ook een stukje reling vast willen houden. Treden zijn er niet meer, het is meer voorzichtig schuiven over de blote, steile rots. Blootsvoetsk op de hete stenen staan we geduldig te wachten, we voelen ons echte pelgrims!! Maar het is afzienbaar en het uitzicht is schitterend. Als we uitzicht hebben op het topje houden we t voor gezien. Het is echt dringen hierboven.....en hele families gaan naar boven hoor! Als we naar beneden lopen zien we dat veel mensen een paar bakstenen mee naar boven sjouwen (niet naar t uiterste topje hoor) Voor de nieuwe tempel halverwege...
Terug bij de fietsen is mijn zadel nogal geruineerd door een aap die mijn gelzadel nogal lekker vond.....Het lijkt wel of er iemand in heeft staan hakken!
Terug naar de beschaving! Een middagje bij het zwembad lezen en uitrusten, helemaal OK!

Zaterdag 24 december
Anuradhapura-Dambulla, 88km
Bij het krieken van de dag (6 uur) zitten wij weer in het zadel. De opkomende zon straalt op de rijstvelden en het frisse groen. De dauwdruppels van de nacht hangen nog aan de blaadjes. Het is een prachtige tocht. We reden langs meren, op dijkjes, langs rijstvelden. We zien de prachtige ijsvogel weer voorbijvliegen. In vroeger tijden zijn er veel kunstmatige meertjes/waterreservoirs gebouwd voor irrigatie. En zo kan het verkeren dat we ineens op een dijk rijden. Het voelt heel nederlands.....Aan de ene kant een meer, aan de andere kant palmolieplantages of rijstvelden. In een dorpje kopen we wat broodjes van de bakker, colaatje erbij en heel tevreden zitten we op een stoepje voor een winkeltje te lunchen. Wij kijken naar het dorpsleven wat aan ons voorbijtrekt en het dorpsleven kijkt naar ons.....kijken en bekeken worden. Een enkeling verwoordt zijn nieuwsgierigheid en vraagt waar we vandaan komen en naar toe gaan.
Op deze route zouden we olifanten tegen kunnen komen.... Helaas, ze stonden ons niet trompetterend op te wachten zoals in het wildpark. Honden waren er des te meer. Meestal liggen ze heel lui langs of midden op de weg. Maar deze keer waren er twee honden die rondfietsende benen wel leuk vonden. Gewoon hard doortrappen en terugblaffen was het devies van de twee Awol fietsers die we tegenkwamen in Negombo. Het hielp. We komen vroeg in de middag aan in Dambulla. We belanden in een hip jongeren resort met poolbar....Forever young, vooruit dan maar....

25 december rustdag
Heerlijk geslapen ondanks de gedurende de dag en avond stevig aanwezige houseloungebeat van de poolbar. Vandaag gaan we naar de gouden tempel van Dambulla (staat op de werelderfgoedlijstvan UNESCO). De gouden tempel bestaat uit 5 grotten en ligt 160 meter hoog op een grote kale rots. Eerst moeten we weer klimmen....
De grotten zijn vanf de 3e eeuw bewoond geweest door monniken die hier leefden en mediteerden. Als we de eerste grot binnengaan ligt er languit een enorme Boeddha die bijna de hele ruimte vult. De gekleurde en goed bewaard gebleven wand- en plafondschilderingen geven de voornaamste episoden uit het leven van Boeddha weer. En zo volgen er nog een aantal grotten, varierend in grootte en beelden. Zelfs een aantal hindoegoden hebben een plaatsje gekregen op deze bijzondere plek! Ze zijn bijzonder indrukwekkend om te zien, des te meer als je bedenkt hoe mensen dit in vroeger tijden gebouwd moeten hebben.
's Middags relaxen we aan de rand van t zwembad. Als Felix een duik wil nemen ziet hij dat het zwembad al in gebruik is genomen door iemand anders....( zie foto)

• 25 December 2016 - 09:44

Jolanda:

Lieve Gusta en Felix,

Wow, heerlijk zeg, weer op reis!! Heb een heerlijke tijd en ik blijf jullie volgen. Fijne kerstdagen, die voor jullie zo anders zijn. En alle goeds gewenst voor het komende jaar!

Hartelijke groeten,

Jolanda

• 25 December 2016 - 12:01

Olivier:

Ziet er weer heerlijk uit hoor, mooie avonturen! Hier is het maar grijs en grauw, geniet ervan!

• 25 December 2016 - 21:47

Jaap & Fenneke:

Fijne dagen samen!
    Warme groet uit een zacht, vochtig, druilerig Driebergen.... warme groet, Jaap & Fenneke

• 27 December 2016 - 17:35

Nora:

Te laat om jullie nog een fijne kerst te wensen maar dat zit denk ik wel goed :). Wat heb jij een leuke schrijfstijl Gusta, dat maakt het lezen echt leuk. Ik zit hier regelmatig te grinniken.

• 27 December 2016 - 18:21

Rens En Aly:

Prachtig wat jullie allemaal te zien krijgen ,mooie tempels,gouden boedahs ,doet ons weer denken aan Thailand ,maar dan nog mooier.
    Mooie kerststal ook!zie je daar veel veel van? of kerstbomen en ballen.?
    Wie dook nou het eerst het zwembad in? Felix of de koe? k' Zie zoiets in Driebergen nog niet gebeuren.
    Geniet nog veel van al deze bijzondere dingen,wij genieten mee!
    Liefs van pap en mam, (Rens dn Aly)

• 28 December 2016 - 16:12

Regien:

Ha Gusta en Felix,
    Wat een mooie reis maken jullie weer! Dank voor de mooie foto's en verhalen. Alvast een goede jaarwisseling toegewenst. Die zal ook wel weer heel anders zijn dan in NL.
    Liefs van Jo en Regien

• 29 December 2016 - 22:33

Rieneke En Ko Ter Veen:

nu alle verhalen gelezen- het blijft ons geweldig boeien wat jullie daar aan het doen zijn. een vraag hebben jullie ook extra binnenbanden en dan wel extra rechte binnenbanden mee genomen-handig hoor, weten jullie daar ook al van ? verder geniet daar en laat ons verder meegenieten en bon voyage .

• 02 Januari 2017 - 12:42

Jos Nieuwendijk:

Lieve Felix en Gusta,
    Ik weet niet of dit bericht als mailtje bij jullie aankomt. Eerste deel al gelezen, 2e deel nog niet, maar vooraf:
    Heel veel liefde, energie en gezondheid voor 2017 gewenst! Een heel goed vervolg van jullie spannende fietstocht en tot ziens in onze stulp in Vleuten na jullie huidige fietsleven.
    XX Jos &Frans