Verkenning van het subtropische eiland Hainan - Reisverslag uit Hainan Dao, China van Felix en Gusta - WaarBenJij.nu Verkenning van het subtropische eiland Hainan - Reisverslag uit Hainan Dao, China van Felix en Gusta - WaarBenJij.nu

Verkenning van het subtropische eiland Hainan

Door: Gusta

Blijf op de hoogte en volg Felix en Gusta

26 Maart 2016 | China, Hainan Dao

17 maart, vlucht naar Hainan
Vandaag vliegen we van Shangri-La naar Hainan, een eiland in het zuiden van China. Van de sneeuw naar de zon, zogezegd. We hebben een tussenlanding in Kunming en moeten 7 uur wachten. Een mooi moment om het reisverslag en de foto's van de afgelopen week te plaatsen. Die hebben jullie inmiddels gezien en of gelezen.

18 maart, Hainan
Prachtig weer maar Felix voelt zich minder plezant dankzij een vervelend beestje in het eten...we doen het rustig aan. De volgende dag (19 maart) is ook weer een bijkomdagje en daar waren we natuurlijk ook voor gekomen, lekker niks doen. 's Avonds gaan we naar Sanya, de hoofdstad van het eiland. Op de boulevard is het een gezellige drukte en voor elk wat wils te doen. Er wordt weer veel gedanst, Thai Chi, een soort tango, zelfs techno. Elk groepje heeft haar eigen geluidsinstallatie meegenomen en gaat lekker los. Als we staan te kijken worden we van harte uitgenodigd om mee te doen. Voor ik het weet bevind ik me in de armen van een chinese meneer die me zwierig meeneemt op de maat van de muziek. Als we een driekwartsmaat horen in de muziek gaan bij Felix ook de voetjes van de vloer. Op de driekwartsmaat dansen wij thuis de zouk. Op een gegeven moment staan we als enigen op de dansvloer, deze dansvorm kennen de chinezen niet! En er zijn heel veel boulavardgangers die stoppen en kijken. We worden gefilmd en gefotografeerd. Als ik mijn slippers uitgooi (danst voor geen meter met die dingen aan) krijgen we zelfs luid applaus!

20 maart, weer op de fiets....
Hainan is een vakantie-eiland en de kust is dan ook behoorlijk volgebouwd met hotels, hotels en hotels.... Ik word nieuwsgierig naar het binnenland (tropisch regenwoud) en de rest van het eiland. De benenwagen en de bus hebben een beperkte actieradius vinden we dus we gaan op zoek naar de fietsverhuur. Ook weer een uitdaging want de moeizaam vergaarde telefoonnummers van het internet werken niet of de fietsbusiness is opgeheven. Chinezen zijn geen fietsers... Dan maar de adressen langs met de bus. Het eerste adres is gelijk raak! Met fiets drinken we lekkere koffie bij de KFC (koffie for cyclists!!) en we maken onze eerste ontdekkingstocht naar Yalong Bay. Prachtig aangelegde wegen, boulevards, mooie groenstroken en dure hotels. Er is een of andere belangrijke conferentie gaande want er is veel politie op de been en sommige wegen zijn afgesloten. Na een tochtje van 50 km hebben we de eerste fietskilometers weer in de benen!

21 maart naar de mooiste warmwaterbronnen van China! 50 km
We fietsen een bijzondere route... Langs vuilnisbelten, door kleine straatjes en ook langs grote, drukke wegen komen we uiteindelijk in een wat landelijker gebied. Er zijn veel warmwaterbronnen op het eiland en Hoahanpo schijnt een bijzondere te zijn. Dat is het ook! Er zijn wel 30 kleine badjes en grotere baden waar je heerlijk kunt relaxen. Wel een verschilletje met Shangri-La! Het is prachtig opgezet in een bos met palmen, bananenbomen en andere mooie tropische bloemen en struiken. Er loopt een fotograaf rond die foto's maakt voor en toeristenburo. Als enige westerse toeristen moeten we natuurlijk ook nog ff in een romantische pose op de foto! Felix raakt helemaal in love met de "kissing fishes". Hij zit als een fakir in het water met een ontelbare hoeveelheid visjes die gezellig alle huidschilfers afknabbelen. Het is een enorm kietelig gevoel... En het ziet er gek uit. Beetje alsof je wordt opgegeten door de vissen... Een bijzondere ervaring!

22 maart, door naar Baoting
We fietsen dieper het binnenland in en rijden over kleine weggetjes richting het tropische regenwoud zoal het hier wordt aangeduid. Heel veel palmbomen en bananenbomen met af en toe een dorpje. Dan ineens komen we in een toeristische zone, zo wordt het ook aangeduid. Het is een mooi, bergachtig gebied en de ingang van het tropical rainforest Baoting is bergopwaarts....Door nieuwsgierigheid gedreven fietsen we braaf de berg op. Boven aangekomen schijnt er een gloednieuwe kabelbaan te hangen. Het plastic zit nog om de tolpoortjes, de bediende van het restaurant ligt uitbundig te slapen en koude cola is nog niet te vinden. Weer een aardig staaltje Chinese exploitatiedrift.... Het meisje van de ticketverkoop is wel zo eerlijk om te zeggen dat we eigenlijk te weinig tijd hebben om naar boven te gaan en raadt het ons af. Dat is dan weer zo leuk aan China... We fietsen door naar een betaalbaar hotel. Keuze genoeg, maar wat een prijzen! Er wordt nog steeds bijgebouwd, hoewel de bezettingsgraad van de hotels te wensen overlaat. De logica van deze bouwdrift ontgaat ons volledig...In ons hotel zijn we de enige gasten..., het management is blij met ons!! Als we willen eten brengen we ze helaas weer in verlegenheid want de menukaart is in het Chinees (zonder plaatjes) en geen Engelssprekende staf. We besluiten dan maar bij de duurdere buurman te gaan eten. Deze keuze luchtte de staf duidelijk op!

23 maart, weer terug naar de kust, Haitang Bay
Langs een prachtige weg, in 't begin even klimmen maar daarna lekker naar beneden. De gehuurde mountainbikes bevallen ons prima! Bij de kust aangekomen verbazen we ons opnieuw. Er wordt zoveel gebouwd en er staat zoveel leeg!! De straten en parken worden keurig onderhouden. Elke dag wordt er geveegd en gesproeid, om een puntje aan te zuigen! Zo schoon en netjes! Een prachtig strand, bijna leeg, alleen 's avonds wordt het wat drukker. We zitten in een groot appartementhotel, 15 hoog. We hebben een keuken, wasmachine, aparte slaap-woonkamer en een bubbelbad op het balkon met uitzicht op zee! 's Avonds tellen we de lichtjes om een idee te krijgen van het aantal gasten. We schatten 10 % bezet....en ook hier wordt nog steeds bijgebouwd.

24 maart, terug naar Sanya
Omdat er slecht weer is voorspeld spurtten we terug naar Sanya om onze fietsen in te leveren. Toch wel wel leuk dat de teller van onze fietsvakantie nu op 3000 km staat! We hebben er nog 250 kilometers bijgetrapt op Hainan.

25 maart, nog 1 dagje rust op Hainan en op 26 maart de retourvlucht naar Kunming. In Kunming hebben we de rest van de dag nuttig besteed om onze fietsen in te laten pakken in een mountainbike-doos door een handige fietsenmaker en om de terugvlucht naar NL voor te bereiden. Op zondag 27 maart hebben we nog een rustdag in Kunming. Maandag 28 maart vliegen we via Hong Kong terug en komen dinsdag 29 maart weer in Nederland aan. Daar verheugen we ons ook weer op.

Het is mooi geweest! We hebben een hele mooie fietsvakantie gehad, veel gezien en beleefd en veel aardige en behulpzame mensen ontmoet.

Lieve bloglezers bedankt voor jullie reacties en meeleven tijdens onze reis. Misschien waren de verhalen en foto's af en toe een overkill voor jullie... Het was mijn/onze manier om alle belevenissen toch een beetje vast te kunnen houden. En nog eens te kunnen lezen op een later moment.

• 26 Maart 2016 - 18:52

Titia:

Heerlijk om zo mee te kunnen leven met jullie fietsavontuur!
    goeie reis terug en sterkte met het wennen...
    groetjes, Titia

• 26 Maart 2016 - 19:17

Mientje:

Met jullie mooie verslag hebben we een beetje mee kunnen reizen door Azie. Top! Het zal heel erg wennen zijn in Nederland, maar brengt vast ook veel leuks. Goeie terugreis gewenst en tot ziens, Mientje

• 26 Maart 2016 - 20:05

Ko Ter Veen:

Hallo jullie, het is hier nu zaterdagavond ca 20.00 uur, zijn vandaag nog aan het werk geweest maar nu volop tijd om het reisverslag te lezen en even een reaktie te geven.
    Wij lezen met plezier en belangstelling wat jullie allemaal beleven en genieten van jullie reis net alsof we erbij zijn. Het zal straks voor jullie wel even weer wennen zijn hier in Nederland en met de nodige weemoed terug zien - op de bijna nu voor bije reis- maar de verslagen en de prachtige foto's doet het later opnieuw beleven.
    Bedankt voor al de verslagen en prachtige foto's - die we hebben opgeslagen, waar we deelgenoot van zijn geworden.
    Een paar fijne dagen daar nog en een veilige reis terug.
    Als jullie dan terug zijn kom dan maar eens het bij ons verhalen, met of zonder jouw ouders guusta.
    Alle goeds verder.

• 27 Maart 2016 - 11:56

Karin Geurtsen:

WAt een ervaring. We hebben jullie verhaal met plezier gevolgd. Goede thuisreis. Jeroen en Karin

• 27 Maart 2016 - 12:18

Astrid En Paul:

hoop dat jullie veel genoten hebben,maar dat kan niet anders met al die mooie verhalen en foto,s.

een hele fijne vlucht terug..
    groetjes ons en ook van moeder

• 27 Maart 2016 - 22:46

Mia:

Wat weer een mooi verslag met ondersteunende plaatjes. Een goede en veilige reis naar huis ! De lente staat nu echt voor de deur

• 28 Maart 2016 - 11:55

Ela Van Tuyll:

Lieve twee,
    Heb gesmuld van jullie verhalen en alle illustratieve foto's.
    Hele goede terugreis en nog lang nagenieten van jullie schitterende ontdekkingsreis.
    Veel liefs Ela