De laatste fietskilometers - Reisverslag uit Kunming, China van Felix en Gusta - WaarBenJij.nu De laatste fietskilometers - Reisverslag uit Kunming, China van Felix en Gusta - WaarBenJij.nu

De laatste fietskilometers

Door: Felix en Gusta

Blijf op de hoogte en volg Felix en Gusta

09 Maart 2016 | China, Kunming

6 maart Jianshui - Qu Liang, 50 km

We verlaten ons mooie onderkomen en gaan op weg naar een volgende ontdekking.We hobbelen en klimmen over een slechte weg tot we in een dorpje ineens twee fietsers tegenkomen, Belgen en ook Awol fietsers! Ze fietsen dezelfde route als wij alleen in omgekeerde richting. Als we weer op de fiets stappen rijden ons drie Chinese fietsers tegemoet! Dat is wel heel toevallig! Zo kom je in dagen geen fietser tegen en dan ineens 5 minuten na elkaar 5 fietsers! Na het uitwisselen van de fietsgroet en -foto stappen we weer op. We fietsen nog steeds door berg/heuvelachtig landschap. Er zijn veel dorpjes en plaatsjes onderweg en soms ook veel industrie. En veel, veel te zwaar beladen vrachtauto's die een zware, zwarte walm achterlaten.... De laatste kilometers moeten we letterlijk door het stof vanwege het gruis op de weg. Maar vanavond eten we heerlijke geroosterde eend die ze hier in grote aarden potten klaar maken (plaatselijk specialiteit). We worden bijna het restaurantje in gesleurd omdat we met belangstelling staan te kijken hoe dat in zijn werk gaat. Maar de (hele) eend was super! Het was zeker de moeite waard! Qu Liang is een stoffig industriestadje. Veel rommel langs de kant van de weg. Als we door de straten lopen trekken we weer heel wat bekijks. Een man loopt met een fazantenpaartje op de arm en prijst ze aan mij aan.Toch maar liever geroosterde eend.

7 maart Qu Liang - Sunny Coast tourism area, 80 km

We beginnen de dag met een pittige klim door een mooi bergachtig gebied. In de dalen wordt overal groente verbouwd. De kolen, spinazie en uien staan in volle glorie te wachten om geplukt te worden. En het is nog maar voorjaar! We hebben al een hele week prachtig weer. De vroege ochtend en de avond zij fris maar overdag is het korte-broeken-weer. We komen in Tong Hai, wat een verschil met het vorige plaatsje! Verbazingwekkend! Hier zien de straten er fris, schoon en opgeruimd uit. Echte prullenbakken! Luxe "westerse" winkels en hoge flatgebouwen. Maar ook hier kan je een paard en wagen tegenkomen of een dame die op een gammele oude fiets van het land komt om haar groenten te verkopen.
We hebben de wind in de rug en fietsen lekker door. We zijn van de etappe van Awol afgeweken en moeten nu zelf een hotel zoeken. Het eerste hotel van onze keuze is gesloten. We komen op een stoffig kruispunt terecht waar een marktje en winkels zijn. Hier maar eens vragen. We maken een "slaapgebaar" en worden gelukkig 3 km verderop gestuurd. Hier hangt een groot bord met aanduiding van hotels en tourism area. We komen terecht bij een groot meer, omsloten door bergen, mooi! Het hotel is monsterlijk groot en in een Romeinse stijl gebouwd. That's China!! Na wat gepingel aan de balie krijgen we een leuke korting en we hebben weer onderdak!! En op een prachtig plekje! s'- Avonds eten we in een klein restaurantje waar we weer uitbundig naar binnen worden gehaald. Het is een vrolijke bedoening en de rijstwijn vloeit rijkelijk. Alle botjes,etensresten en lege flessen mogen op de vloer. Het blijft ons verbazen. Maar de sfeer is vriendelijk en ondertussen zijn de mensen nieuwsgierig hoe we eten en wat we eten. We redden ons aardig met de stokjes ondertussen! En dat moet ook wel want hier is geen vork en lepel meer.

8 maart, Sunny Coast - Jincheng, 50 km

Vandaag een relatief korte tocht dus we doen rustig aan. Ik slaap uit en we zijn net op tijd om nog een noodlesoepje naar binnen te slurpen bij het ontbijtbuffet. Het is een prachtige tocht door de bergen. Zwaar klimmen maar de omgeving en de kleuren van het landschap zijn prachtig. In de dalen worden overal groente verbouwd en de roze en witte bloesem aan de bomen laten zien dat het echt lente is. In een klein dorpje hebben we lunch met een broodje en heerlijke appels. Een stokoud vrouwtje met haar rug in een hoek van 90 graden komt gezellig bij ons zitten en een stukje appel lust ze ook wel. Om vier uur komen we aan in Jincheng. Een druk en stoffig plaatsje met een grote, bedrijvige markt. Veel bijzondere etenswaren: varkenspoten, kippenpoten (alleen het laatste stukje met de tenen en nagels) een geitekop, gepekeld vlees. En heel veel groenten, kruiden en etenswaren die wij niet kennen. We strijken neer bij een vega tentje waar je zelf groenten, noodles etc uit kan zoeken en daar wordt dan een smakelijk geheel van gemaakt. Prima eten en gezond! Een tentje verderop eten we nog een smakelijk kippenpootje van de bbq. We worden met alle egards behandeld: we krijgen nieuwe stokjes om mee te eten en om het schaaltje komt een extra stukje plastic voor de hygiene. Als we een fooi willen geven wordt dat vriendelijk maar beslist geweigerd.
Oh ja, en ons hotel voor vannacht schijnt een business hotel te zijn maar als je de voorgevel ziet zou je wat anders verwachten.Een bijzondere Las Vegas verlichting!! Met een bordje boven het bed dat pornografie, gokken en drugs toch echt verboden zijn.De condooms doen weer wat anders vermoeden maar die vind je standaard in ieder Chinees hotel. Telkens 4 stuks. We vragen ons af of het onbeleefd is om ze niet te gebruiken. Welterusten dan maar! Morgen vroeg op.

9 maart, Jincheng-Kunming, 50 km

De laatste fietsetappe uit het AWOL-boekje! Het was een drukke nacht onder ons raam, de vrachtwagens reden af en aan....en als we onze fietsen opladen ligt er een dun laagje stof op! Na 10 km fietsen lopen we vast op een bouwterrein. Het routeboekje van Awol is niet altijd even duidelijk..en China verandert in rap tempo! Dan onze eigen route maar opgepakt met de telefoonapp. We rijden op een prachtige vierbaansweg met weinig verkeer en komen steeds meer in stedelijk gebied of stedelijk gebied in aanbouw. Er worden hele steden, flatgebouwen en autowegen uit de grond gestampt! Allemaal keurig aangelegd en onderhouden. Voor we het in de gaten hebben fietsen we in de voorsteden van Kunming, de provinciehoofdstad van Yunnan. We rijden op een echt fietspad! Die moeten we op een gegeven moment wel delen met ( elektrische) scooters, voetgangers en straatverkopers maar toch! Het is nog 15 km fietsen naar het hotel. Wat een gigantische stad en wat een skyline! Om 13.00 zijn we bij het hotel en hier eindigt onze fietsreis. Er staan 2733 fietskilometrers op de teller, helemaal zelf bij elkaar getrapt! De komende weken blijven de fietsen en de fietstassen in het hotel. Hier komen we op 26 maart terug voordat we naar huis vliegen. Maar eerst nog op pad met alleen een rugzak (die we hier hebben gekocht) en war kleren.

• 09 Maart 2016 - 17:35

Renske:

Wat ben ik trots op jullie dat jullie dit fantastische fiets avontuur zijn aangegaan én zeer succesvol zijn geslaagd! 2733 kilometer, niet te geloven! Wat nou pensioen en op je luie reet zitten? Lekker de wereld rondfietsen! Jullie hebben een mooi voorbeeld neergezet over hoe je na 50 jaar nog steeds nieuwe, spannende, mooie, en horizonverbredende ervaringen kan op doen.
    Zo te zien hebben jullie heel erg genoten: veel mooie natuur en cultuur gezien, contact gemaakt met de locals en jullie zelf waren natuurlijk ook een hele bezienswaardigheid. De dingen die misschien wat tegenvielen hebben jullie opgepakt als 'Avontuur!'. Way to go! En nu lekker genieten zonder de fiets, dat zal wel anders zijn. Maar de dingen die jullie gaan zien zullen vast even mooi zijn. Geniet er van!

Dikke kussen uit de VS

• 09 Maart 2016 - 17:41

Renske:

P.s. Wat een mooie foto's!! Die rijke cultuur (mooie gebouwen, historie, natuur, steer) mist hier in de VS wel hoor.

• 10 Maart 2016 - 09:15

Astrid En Paul:

hoi broer en schonezus...

nog steeds heerlijk genieten en ik geniet van de foto,s
    heerlijk als je op deze manier al fietsend alles kan ontdekken.
    nou ja, ik liever niet met de fiets...

wel stoer hoor dat jullie dat maar ff doen,heerlijk

geniet er nog ff van met zijn allen,met moeder gaat ook alles goed hoor..

groetjes astrid en paul

• 10 Maart 2016 - 17:55

Rens En Aly:

Zo dat is me even wat!zoveel kilometers in de benen.hoe gaat de reis nu verder?we zijn heel benieuwd naar julie verdere ervaringen en hoe jullie verder reizen,met ons gaat het goed,we mailen nog wel even.hebben nuniet zo lang internet,liefs van ons beiden

• 10 Maart 2016 - 17:57

Rens En Aly:

Ja ,inderdaad prachtig de foto'sdat wordt straks thuis ook weer geniete!

• 10 Maart 2016 - 20:25

Wil En Emmy Verver:

Wat een fantastische reis, daar zul je vast nog jarenlang aan terug denken.
    Veel plezier met de rest, we zijn benieuwd naar het vervolg.

• 11 Maart 2016 - 10:22

Jos Nieuwendijk:

Wat zijn jullie goed bezig

• 11 Maart 2016 - 12:30

Josje:

Wat een avonturisten he die Ter Venen; opa en oma weer met de caravan naar Portugal, jullie op de fiets in Azie en kinderen in verschillende werelddelen. Mooi hoor!

Wat een topprestatie is het dat jullie 2733 km eigenhandig hebben weggetrapt!! Nu de benenwagen even het werk laten doen. Ik ben benieuwd wat jullie de laatste weken zoal gaan doen en vind het stiekem ook wel een heel fijn idee dat jullie over niet al te lange tijd weer op Hollandse bodem zijn.

Geniet van China, noedels, rijstewijn, spleetogen en de bergen, maar bovenal van elkaar.

Alle goeds en veel liefs, Josje

• 15 Maart 2016 - 22:52

Ko Ter Veen:

Zojuist de reis van 6 tot 9 maart van jullie gelezen, prachtig om te vernemen en geweldig de indrukken die jullie opdoen. Ja op de fiets en wandelend dan beleef je het echt. De foto's zijn te mooi om die op een gegeven moment weg te klikken- die worden opgeslagen om op een later jullie china-time nog eens weer te bekijken en om jezelf eens een beetje in china te wanen. Bedankt voor de info en een mooie voettocht verder- hartelijk groeten van ons..rieneke en ko ter veen

• 15 Maart 2016 - 23:08

Olivier:

Wat een topverhaal en prachtige foto's mam en Felix! Wie weet komt het nog eens zover dat ik die 2733km doe, maar voorlopig is dat nog 10km per dag op-en-neer tussen de stinkende rode dubbeldekkers hier!

Groetjes en geniet die 2 laatste weken nog even.
    XX

• 17 Maart 2016 - 15:37

Patrick & Moeder:

Hoi papa (Felix) en Gusta,

Met veel bewondering lezen wij jullie verslag en bekijken jullie foto's.
    Oma vraagt dat jullie voorlopig niet meer zullen fietsen na zoveel kilometers ;)
    Wij gaan snel verder met het volgende verslag wat we lopen iets achter.

Groetjes moeder en Patrick