De beloning: Angkor Wat! - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Felix en Gusta - WaarBenJij.nu De beloning: Angkor Wat! - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Felix en Gusta - WaarBenJij.nu

De beloning: Angkor Wat!

Door: gusta

Blijf op de hoogte en volg Felix en Gusta

09 Januari 2016 | Cambodja, Khett Siem Reab

7jan : een lange fietsdag naar Siem Reap dus 6 uur op! Bij het ontbijt vertelde de hotelmanager ons over de roerige geschiedenis van Cambodja waarover later meer. Voor wie ooit in Sisophon terecht komt het Botoum Hotel is een prima keuze! ( PR voor de aardige manager) we fietsen vandaag langs een enigszins saaie, rechte weg. Maar het verkeer dat voorbij komt maakt het ook weer leuk: 6 roze biggen in een mandje achter op de scooter, of 4 kleurige dubbelgeklapte matrassen of 15 kippen hangend aan de bagagedrager met hun kopjes naar beneden. Volgens Felix leven ze nog maar ik hoor weinig gekakel....de dorpjes onderweg zijn ook leuk en levendig. Af en toe stoppen we voor inkopen op de markt en veel mensen zwaaien enthousiast hello! Toen we bij een hutje stopten voor cola kwam oma van 80 jaar ( haar rug zo krom als een hoepel) in allerijl met 2 stoelen aan voor ons. Zelf zat ze op de grond... Met haar kleindochter van 15 jaar konden we goed Engels praten.
Na een lange warme tocht en nog heel lang zoeken naar een guesthouse ( dat niemand kende) doken we in het zwembad van het Golden Lotus guesthouse. (Bijna 120 km op de teller...) heerlijk geslapen!!! Nu even 3 dagen rust op dezelfde plek!
8 jan en de volgende dag de beloning: Angkor Wat. De belangrijkste "must see" van 2016 volgens the Guardian! Toch weer een stukkie fietsen en na 10 km stonden we aan de poort- zonder kaartje- de ticket office hadden we gemist?!! We vonden de toegangsweg al zo rustig.....geen bussen, weinig tuk-tuks... Maar voor alles is een oplossing: de parkwachter bood ons een ritje achter op zijn motor aan naar de ticket office voor 5 dollar. Hij blij, wij ook!! Haha!! Met kaartje mochten we even later legaal het park in. Het is enorm uitgestrekt en overal zijn tempels en brokstukken van de oude Khmer beschaving te vinden ( 9e-13e eeuw) het is ook heel erg groen, veel prachtige oude bomen. Soms ongelofelijk druk, maar loop je iets verder door dan hangt er een serene rust en hoor je de vogels fluiten. De tempels zijn soms versierd met mooie bas reliëfs van sierlijke danseressen. In weer een andere tempel wordt je van alle kanten aangestaard door enorme Boeddha gezichten die op de massa neerkijken. In de tempel van Ta Prohm enorme boomwortels gedurende de eeuwen verstrengeld geraakt met de prachtige bouwwerken. Het is een mysterieuze aanblik, als in een surrealistischer film. De film Tomb Raider is hier opgenomen.
In het park zijn scholen, kleine verzamelingen hutjes en overal proberen mensen handel te maken. Er zijn weinig westerlingen , vooral heel veel Chinezen...
Na een dagje Angkor wurmen we ons door de verkeerschaos van Siem Reap (gewoon voorrang nemen en met de stroom mee) weer naar het guesthouse. Heerlijk dat zwembad!!
9 jan. Weer een 1/2 dagje Angkor, naar de beroemde tempel. Het regent! We dwalen wat rond en verwonderen ons over de bouwkunst van zo lang geleden. Hoe kregen mensen dat toch voor elkaar zonder alle moderne machines die we nu hebben??? Angkor is prachtig maar druk en we laten ons daarna graag masseren ( Thaise massage, you love it and you hate it) maar mijn rug voelt nu heerlijk lekker los!!! Massage bij seeing hands, blinde mensen die op deze manier de kost verdienen.

• 09 Januari 2016 - 14:21

Aly En Rens Tr Veen:

Prachtig wat een belevenissen en wat een indruken!heerlijk om dan s'avonds lekker een duik in het zwembad te nemen, vergeet niet om die lekkere kleine banaantjes te kpen als je op een marktje bent, ik ben de smaak nog steeds niet vergeten en voor een paar duppies kregen we een hele tros.
    Geniet maar van al dit moois en lekkers! En hou de moed er in wat betreft het fietsen,ook als je ergens misschien nog wel wat langer wilt blijven,
    Liefs en groeten van ons
    Rens en Aly

• 09 Januari 2016 - 14:31

Josje :

Wauw, het moet prachtig zijn in Angkor Wat. Gaaf dat jullie daar zijn. De Thaise massage is een goed verdiende beloning na al dat zadelwerk. Wat bijzonder en mooi dat blinde mensen daar hun brood mee kunnen verdienen. Goed dat jullie dit stimuleren door juist hier te genieten van een massage. Ik zou het zelfs een prettig idee vinden als ze mijn westersgevoede lijf niet zouden kunnen zien ;)

Lieverds, niet te lang bij het zwembad blijven hangen. Hup op de fiets en verras ons weer met een volgend avontuur. Erg leuk om jullie belevenissen zo te kunnen volgen. Zo zijn jullie toch een beetje dichtbij.

Dikke zoen en veel liefs uit Utrecht XXX

• 09 Januari 2016 - 14:49

Jeroen En Karin:

Leuk hoor die reisverslagen van jullie. En natuurlijk heel herkenbaar. Wij zijn een paar jaar geleden ook in angkor wat geweest. Ik heb de dvd the killing fields voor jullie te leen. Een must als je daar geweest bent. Al gefrituurde spin geprobeerd.? ;) Nog heel veel fietsplezier en geniet ervan. Gr.

• 09 Januari 2016 - 16:23

Ellis:

Zo hier wordt ik stil van. Wat indrukwekkend.

• 10 Januari 2016 - 10:34

Janita:

Hoi Guus en Felix,

Prachtige beelden, ontspannen kiekjes en mooie verhalen. We blijven jullie volgen...en genieten mee.

Groeten, Janita

• 11 Januari 2016 - 16:37

Botty:

Ha Gusta en Felix,
    Wat kunnen jullie fietsen!!!!!!! Lange afstanden en goed warm.
    Wij zijn vanaf Sisophon (eerst een stuk met de bus) naar Battangbang gefietst en zijn na twee nachten verblijf vandaag met de boot in Siem Reap aangekomen, in ons kamertje in de Golden Mango Inn. Komende dagen tempels befietsen.
    Jullie veel plezier.
    Groeten, Gerard en Botty (van het Tranghotel)

• 15 Januari 2016 - 14:51

Moeder:

ze vind het erg leuk om dit te lezen.

oefening baart kunst,hihi

ze wens jullie nog een hele fijne vakantie,maar mist jullie wel.

groetjes moeder